01 January 2013

kabel.


assalamualaikum..

hari tu aku bagitau kawan aku yg aku nak isi satu jawatan ksong kat TET..TET..pastu dia cakap..jgn haraplah nurul nak masuk kalu kau tak de kabel..
then aku plak tanye dia..habis tu yg kau senang2 je bleh masuk camne..?
camne lagi..kabel la beb..

pastu ade plak kwn aku yg sorang ni dh give up nk isi jawatan kosong walaupun result dia okay..sebab dh berpuluh kali isi tak dapat2 jugak..last2 kawan dia yg result lagi tak berapa nk best dapat..selidik2..la..guna kabel Datuk TET..TET..

memang aku hangin gak la last2 aku fikir memang kalu tak de tiang kabel ni,.susah nk dapat keje nak2 kalau kerja dekat tetttttttttttttttttt..kn?

so sebagai orang yang tak de kabel mcm aku ni...nilah luahan hati aku..

aku sedar yg hidup sekarang..kalau nk harap dapat berdiri sorang2 susah sikit..nak kena jugak mengampu ..kalu tak reti nk mengampu..mcm mana nk dapat kabel ye dak??
so terpulang masing2..
aku plak jenis memang tak suka mengampu..tak dapat sudah..semata mata2 nk dapatkan sesuatu, aku tak kan sanggup nak pergi jilat ampu bagai..setakat nk mintak tolong..bolehlah..kalau tak dapat tolong..enough..terima kasih..takde nye aku nk bertempek nk harap orang tolong sgt2..
bukan sombong..tapi kadang2 aku rasa mcm tak puas hati dgn apa yg aku dapat...
kite dapat bukan ngn kebolehan kite..tapi dpt ngn kebolehan kite mengampu orang lain..

aku tak kesah kalau kite dapat jawatan tu sebab tu syarikat bapak kite or family kite....tapi aku kesah bila nk masuk kat dalam satu sektor..berlambak orang nak apply dengan kelulusan yg sememangnya khas utk bidang tu..tut tut orang lain dapat..yang tak berkelayakan sgt and tak de kelulusan mcm yg jawatan tu nak..
so aku rase kalu aku dapat dengan cara mcm tu..aku rase bersalah..
just kerana aku ade kabel..aku bleh dapat senang2 je..dapat potong line orang lain padahal aku tak layak pon..
kalau memang kite berkelayakan..tak pelah...mmg nak kerja sekarang kalu layak pon..kena guna kabel gak baru bleh masuk...so kalau memang kite layak...alhamdulilah..rezeki kite..


so berbalik pada hal kabel ni..ade je ahli keluarga aku nak kerja ke..nak dapat sesuatu..kena mintak tolong orang lain adjust...dah tak de pilihan lain..so aku tak de problem lah sbb aku rase mereka ade kelayakan..tapi kalu adjust2 tak dapat..aku nasihat diaorang redha dan terima..cuba yg lain plak..
tak perlu nak pergi mengampu mcm orang tu plak yg bagi makan kedarah kat kita..

so..kalu aku nak mintak sesuatu kerja or sesuatu...aku mintak sebab aku rasa aku layak mintak..and kadang2 aku mintak tolong dengan orang lain supaya pertimbangkan..bukan pertimbangkan sebab aku ni pakai dia sebagai kabel..tapi pertimbangkan kelayakan aku tu benar2 layak tak untuk jawatan tu..
so bila aku tak dapat..
aku buat kesimpulan..aku tak layak...so aku deserved untuk tidak mendapatnya...

so nasihat aku..
kadang2 hidup kite ni..kite memang kena mintak orang lain tolong kita..
tapi jgn berlebih lebih..fikirkan orang yg secara telus nk dapatkan sesuatu tapi tak de orang nak tolong..
pastu kalau kite ni rase kite layak..barulah kite mintak kabel tu adjust untuk kite..
kalau tak layak..carilah jawatan yg lebih layak utk kita..
sebab apa?nanti bila kerja..kalau kita tak tahu buat kerja sebab kite tak tahu menahu pasal benda tu..menyusahkan orang lain plak...

tapi rezeki masing2...aku bukan persoalkan rezeki yg kita dapat..tapi kadang2 kite kena fikir rezeki yg kita dapat tu dengan cara yang macam mana??barulah ada keberkatan..insyallah...

P/S: tidak berniat nak perli sesiapa...hanya entry yg ikhlas sahaja..

thanks for reading this

45 comments:

cha said...

tulah skrg mcm tu jugak dengar. i keje tak pakai kabel. tapi ada org tnya i 'u mesti ada kabel kan tu pasal dpt'. pdhal i tak kenal sape2 pun kat sini dh rezeki i kot dpt huhu

u ingat i lagi tak? i dulu lama private blog ni dah aktif balik dh hehe. dulu u follow url lama i kot. ni i dh guna url baru. kalau u still ingatla :)

Admin said...

mmg situasi skang mcm tu nurul..phat alhamdulillah dapat keje..rezeki kot sebab masa interview ada jugak 2 3 orang yg ada "kabel"

Sheila Salim said...

Assalamualaikum, sheila tahu perasaan nurul.. memang zaman skrg ni nak masuk kerja dekat tettt tu kena pakai kabel. pelik2 je dunia skrg! sabar lah nurul ye

Anonymous said...

Banyak yang macam tu. Lagi-lagi gov. Honestly speaking la kan. Sampai sekarang apply tak dapat-dapat, kawan yang apply dapat, dia pun cakap guna kabel.

Anonymous said...

kalau takde kabel kalau dapat pun kena start dari bawah. kena mula jadi kuli dulu. nak naik boleh tapi akan ada byk sgt cabaran. sbb ada juga my fren fresh graduate terus lompat naik asst manager.

dulu my hubby kena jaga budak praktikal. mmg budak tu byk benda taktau. buat pun asyik la salah. sekali lepas habis belajar budak tu terus masuk keje situ jadi manager ok. boleh pulak nak kondem apa staf bawah buat semua tak betul. padahal masa praktikal dulu dia buat apa semedang tak kena. sekali projek tu byk sgt masalah. asst manager kena tendang. budak tu selamat sbb kabel kuat. padahal budak tu yg decision maker sampai benda yg betul dia suruh betulkan (ikut kepala dia) pulak sampai jadi salah. nasib la my hubby awal2 dah resign sejak notice budak tu tak bape betul.

Unknown said...

Itulah kadang-kadang geram jg pasal hal cmni..main kabel-kabel ni bila negara nk maju..sepatutnya pilih yg btl2 terbaik!

ewanthology said...

sektor swasta normally tak pakai kabel. Terutama bahagian sale atau financing.kalau achieve target, boleh dapat kenaikan dari contract ke permanent job. Tapi klu x achieve, tak renew contract. Mudah kan.

Nurul Daniel said...

bese leteww..pstu mula r wak keje tunggang langgang coz xb'kelayakkan..

Unknown said...

Memang camtu kot dunia sekarang...i think i know which and where yang selalu gunakan kaedah tu...akak ni dulu pun dah macam nak gila turun naik interview..tapi x pernah dapat...last2 kawan2 yag kita tau x layak yang dapat semata2 ada kabel....sabar je la....cari je lah rezeki kat tempat lain....maybe kita pun x sesuai dengan tempat2 macam tu...

Puan Eka said...

memang betul,tak dinafikan mmg ada sesetengah organisasi,memang guna kabel..sebab eka penah jugak mintak,nama dalam list,sekali orang lain yg dpt..sedih

tapi tak semualah

selama hari ni,4 tahun eka duk isi jawatan kosong bagai,semua takda jawapan.

mungkin belum rezeki

tapi alhamdulillah,bila eka cuba mintak Spa Perak 2 tahun lepas,akhirnya eka berjaya.

ramai yang tanya,macam mana boleh dapat kerja gomen,guna kabel ke???

sedih kalau orang sebut macamtu.
susah payah eka datang interview,tak kenal sesiapapun kat situ.

sebab eka langsung tak guna kabel apapun.berserah kepada Allah swt,kalau ada rezeki,ada.kalau tak ada,nak buat macam mana.

alhamdulillah..rezeki memihak walaupun menunggu lama

kesimpulannya,sapa yang guna kabel tu,cer fikir,berkat ke tidak.kadang2 ada yang potong 'line' orang lain.orang lain yang layak,sesuai dgn kelayakan,tapi dia ada kenal dengan orang berpengaruh,senang je dapat dekat dia.

ni cerita betul.bila tanya,ohh mak dia keje situ,ohhh ayah dia keje situ,ohh pakcik dia ada situ... sudahnya satu tempat tu anak beranak jela kerja.

apa2 pun,rezeki kita ditentukan olehNya.Kita usaha sampailah berjaya.kalau itu rezeki kita,doa dan usaha.cepat atau lambat,kalau kita punya rezeki,tetap kita punya.



PemilikCahaya said...

uchhh dunia arini sangat menyesakkan..aku pon bakal grad n kos aku ni mmg sesuai jd gomen staf..oppss..yela aku tahu keje gomen ni la yg kna byk guna kabel..

DYatie ABakar said...

setuju juga dengan pendapat nurul.. that's happen nowadays... Alhamdulillah berkat usaha saya berjaya juga dpt kerja wpun pada asalnya saya hampir tak nak pergi.. apabila telah tertulis rezeki buat kita, InsyaAllah... segalanya mudah.. jangan putus asa! :D

Himawari Mirsada said...

btl tue nurul,ely pn mmg geram bila tau owg yg dpt 2 gna kabel kita yg g interview ni sekadar ambil syarat je,last2 pilih 'org2 dy' gk.

Anna Boleyn said...

Huhu sy pon x de kabel... selama mintak keje ni x de pon gune kabel.. bgantung kt diri sendiri jek. Susah gak..lg 1 klu guna kable ni.. takut lah.. takut kalau tak perform well nnt klu org complaint malu plak dekat yg bawak kite masok tu. Dah masalah plak kat situ nanti.

Unknown said...

Dekat tettt memang kena kabel. Dekat tett tettt pun kena kabel. Susah kan.. :'(

munamuni said...

u go girl!!! tak pe ... rezeki Allah cepat atau lambat pasti ada okay. DUlu pun harap kabel, tapi x membantu pun, last2 dpt kerje tanpa kabel. Alhamdulillah. Lagi rasa puas hati.

boni kacak said...

inilah kenyataan hidup sekarang ni awak... bukan je nak dapat kerja, nak dapat tender pun perlukan kabel... satu perkara yang saya rasa sangat tak adil dalam dunia ni.. tapi takpe, saya percaya pada rezeki... rezeki Dia yang tetapkan.. InshaaAllah, rezeki awak ada. Dan Dia telah merancangkan yang terbaik buat awak :)

me suya said...

Xper nurul..ada lagi rezeki lain utk kita walau xpakai kabel cm org lain..cukup gak kan.. Hows ur pregnancy?

A'inulQalbie said...

betul3..kena tgk kelayakan diri dlu..n paling yg penting keberkatan rezeki tu..biarlah dari hasil usaha kita sendiri..

Anonymous said...

Thank you for the good writeup. It in fact used
to be a amusement account it. Look complex to
far introduced agreeable from you! By the way, how could we
be in contact?
Also visit my homepage ... Big adult dating sites

Anonymous said...

Malaysia & Singapore & brunei finest online blogshop for wholesale &
quantity korean add-ons, earrings, earstuds, choker, rings,
bangle, trinket & hair accessories. Deal 35 % wholesale markdown. Ship Worldwide
my site > www.unemployment.ohio.gov

norashikin rahmat said...

eh.. tu kabel manusia.. kabel kita lebih besar, kita ada Allah.

mudah2an Allah mudahkan dapat kerja halal & berkat untuk kita. ameen :)

anak abah said...

saya setuju more than 100% dgn apa yg kak Nurul tulis tu. Zaman sekarang ni orang selalu cakap, nk buat ape pon kena ada kabel.

Bg sy, kabel tu ibarat pencantas rezeki org lain and Alhamdullilah apa yang sy dpt pd hari ni adalah atas usaha sy sendiri.:)

cik wanie Lovela (CWL) said...

sis bukan bab kerja.nak masuk universti pakai kable skang

Anonymous said...

I visit each day some blogs and sites to read articles or reviews, but
this blog offers quality based content.
Also visit my web page : low interest personal loans

Nana Farhana said...

its ok dear, dont be sad..
rezeki tuhan dah tentukan untuk setiap individu..be happy okey!

Unknown said...

segalanya bergantung pd rezki jg...
dlu kje private, bile dpt tawaran kje govment, bos spi pelik & tnye, adakah sy dpt gov sbb kabel?.. haha.geli hati dgr, sbb biasanya pandangan org2 private mmg begitu laa, sy amat2 fhm.. sbb bos nk dpt projek pun kdg2 kne gak ade kabel kuat kann ..

kwn2 opis ms tu pn ingt sy dpt kabel msk gov.. pd hal sy mohon SPA jg.. 2 kali pegi interview jg.. rsnye interview jwtn ke-2 yg dpt. xde maknanya la nk kebel2 ni sbb sy pun jenis mcm awk, xdpt sudah, klu dpt alhamdulillah ..

sy tau kebykn org ade persepsi mcm tu klu nk dpt kje gov.. sbb tu rmi yg terkejut sy dpt melalui SPA..
ape2 pun alhamdulillah... rezki.

Aimin said...

sekarang memang gitu kak. memang kalau ada kabel senang nak dapat kerja. tapi bagi saya pakai kabel ni macam payah lah. saya pernah juga kerja sbb ada kabel. bos company tu,kawan pakcik saya. yang tak syok nya, kita asyik diperhati je. nak buat salah sikit pun takut nanti dia kata apa. staf2 lain pun macam pandang tak suka bila bos tu nak serapkan saya jadi permenant staff cepat. sbb biasanya 3bulan baru jadi permenant. tak sampai 3 bulan, saya dah berhenti dh sebab alasan nk sambung belajar. sbb rasa tak selesa kerja sana mcm rasa takut nak buat apa. sbb takut nanti memburukkan nama pakcik saya pulak kalau terbuat salah. huhu

Anonymous said...

Kak nurul btl2 mara neh. Tp mmg btl ap kak nurul ckp. Zamn skng neh men politik.. mne2 jew.. ad rezki ad la xd nk bt cmne.. maebe rezki kak nurul kt tmpt len.. kak nurul pkai.ganti.nama diri as "aku".. ase cam pelik plak ase.. anyway suke baca blog kak nurul.. chayokkk2!!!

dayah said...

saya pon sedar..kadang2 kita kena jugak mintak tlg org untuk kita dapat kerja..tp xpayah la nk llbh....klau ada rezki..tu xke mana...insyaallah boleh usaha lagi lebih, sy ni tgh carik keje baru..sikit sebanyak mengalami perasaan tu...xdpt nk wat cane..tawakal dlu....doa lps usaha

Cik Azz said...

Gaji besar tapi kerja tak tau buat.. Sakit hati je, kan... huhuhu..

Sama la dgn akak, tak suka nak mengampu.. Ada rezeki, ada la.. Namun nak bodek2 ni tak kuasa haiihhh..

HanNis SaNia said...

selalunya yg sy nmpk, walau guna kabel. orang yg nk tlg tu akan pastikan kita cukup syarat2. sO cth klw jawatan pegawai. mestilah ada kelulusan degree, boleh buat kerja. dan ckup syarat. pointer rendah xsemestinya xbgs buat kerja. sy ada pengalaman nmpk budak2 baru ni. yg pointer dia rendah dlm 2.6 dpt masuk sbb kabel. tp kerja dia tip top mgalahkn yg masuk sbb mmg rezeki dia. ktorang 1 unit dapat bandingkn dua budak tu. sO bg sy asalkn keje tip top, dapat buat org bangga, no problem. :)

Anonymous said...

kabel ke tak...tu no 2...kalau Allah dah tetapkan itu sebagai rezeki kamu...maka kamu dapatlah kerja tu...yang penting usaha dan tawakal...

akmahika said...

hye uollss!!
biasela tu..blm ade rezeki..insyaallah selagi kite berusaha Allah akan permudahkan jalan tuk kita..

and 4 NurulBadiah..congrats 4 ur blog bcoz tercalon dalam favourite lifestyle blog in Social media awards!!

visit my blog too http://akmakhaieri.blogspot.com/ thanks >o<

Anonymous said...

sy dah apply bape kali baru dpt keje..di umo 26 tahun.kwn2 pun ada yg br dpat di usi 28..29..34 tahun.xde kabel pun.bagi yg tak tahu bagaimana caranya tu lebih baik call dan bertanya sendiri dgn pihak tersebut jgn terus cop pakai kabel baru bole dapat..selidik dahulu knapa anda tak dipanggil.ada stgh borang pun isi x betol..ada setengah keputusan spm dapat 8..9..8..9..9.. pun nak marah2 bila tak dapat sedangkan mereka tak sedar zmn skg makin tough calon makin ramai yg perlu mereka bersaing.sdgkn kami yg lbh baik spm pun harus menunggu lama jgk.ada yg berkata ada yg dpt tu keputusan spm pun x brapa bagus.jgn bandingkn dgn keputusan anda tp sbaliknya tgk dulu pada tapisan sewaktu itu.kdg ada yg tidak memohon jawatan trsebut tp bila org lain dpt dia marah2.mcm2 lg..yg sebaiknya adalah anda call sendri dan brtnya dgn lebih jelas kalau tak faham.harap dapat membantu.mcm saya dan rakan2 kami slalu menghubungi pihak tersebut dan selepas mengetahui cara dan kenapa baru la faham.akhirnya dh mmg rezeki dpt jgk..sekian trma kasih..

Anonymous said...

ade kabel pon if nak minta jawatan PTD if ko cume ade SPM maner boleee.
acaner pon harusss lepas tapisan dulu baru panggil interbiu.
lepas tu terpulang kabel ko tu lar,
if dier tak heran die tak layan jugek,if dier nak bantu dier bantu la juz time interview jerr
itu apa aku rase larr.

Anonymous said...

Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and
in accession capital to assert that I acquire actually loved account your
blog posts. Anyway I will be subscribing on your feeds or even I success you
get entry to persistently rapidly.
Look into my web page :: krankenversicherung beitragsrechner

Anonymous said...

zaman sekarang..mana da org nak mengaku die pakai kabel..xkan nak bukak pekung sendiri ye dak..ramai lah yang enter gomen tu pakai kabel.. kita yang tak pakai kabel, orng lain pakai kabel..diorg ok je keje..tak semestinya yang pakai kabel ni xlayak..die layak tapi u all fikir laa ...interview ni leh berat sebelah..sebab sejauh mana pun diorg cakap diorg profesional, pasti diorg aka memilih juga..bias..kalau exam mmg saya percaya 100 % kalau lulus atau gagal itu mmg kelayakan kita..klu jawatan berinterview, bohonglaa zaman skrg xnak pakai kabel.sape penah mengaku beb??
kabel pun dia akan pastikan kita dh melepasi syarat , die tolong pun masa interview..sebab ape???? sebab interview ni boleh bias...die akan xdapat tolong klu jawatan tu ada exam..seee??? kabel ni bukan simply2 nak masukkan org yang dia kirakan ..
kadang yang guna kabel lebih bagus kerja banding org yang tak kabel..sebab org xkabel ni kadang riak sombong juga..

so xleh kita menilai org guna kabel ni xbagus..tengok keadaan dia kan..kalau yang tak bagus tu dah laa guna kabel, masuk keje malas pulak..
pada saya xsemua kabel tu maksunya kita nak membontot je..mintak tolong camgitu pun nama kabel laa beb..

Anonymous said...

Setahu saya, KABEL ni biasanya akan tolong KALAU orang yang memohon jawatan tersebut memenuhi kelayakan. Bukan sebarangan KABEL ni nak tolong-tolong orang, especially jawatan dalam gov. SEBAB nanti kalau kualiti tak bagus, si KABEL tu akan terpalit nama buruk juga.

Ayah saya selalu orang minta tolong jadi orang tengah kepada kabel-kabel ni. Kabel-kabel ni bukan orang lain, tapi adik beradik ayah yang kerja bagus, kawan baik ayah yang berjawatan tinggi etc. Tapi, biasanya ayah akan tengok jugak kelayakan. Ye lah, kalau berlambak C,D nak mohon jawatan pegawai, tak kena la kan? Ayah pun segan nak forward-kan resume pada kabel-kabel ni.

Mungkin sebab ayah banyak tolong orang, STPM saya tidak melayakan saya menjejaki ke universiti. Tapi atas pertolongan kawan ayah (kabel), saya dapat masuk. DAN pointer setiap sem saya lebih baik daripada pelajar yang masuk melalui batch pertama. Sekarang, saya pun sudah jadi pegawai di salah sebuah organisasi.

Orang kata, orang yang pakai kabel ini memotong rezeki orang lain. SILAP tu. Rezeki dari Allah SWT. Besar mana kabel pun, kalau Allah tak izin, tak jadi jugak. Bila Allah izinkan perkara tersebut berlaku dengan adanya kabel, kabel itu hanya jadi ASBAB utk dapa pekerjaan tersebut.

Bukanlah saya menyokong kabel2 ni wujud, tetapi ada pros and cons. Yang tak bagusnya, orang langsung tak ada kelayakan, tapi mudah dapat tempat dalam pekerjaan.

Sekian, panjang lebar :)

Anonymous said...

Dulu saye pun fikir x suke pakai kabel sebab ramai g berkalayakan di luar sane tidak diambil bekerja berbanding yg pakai kabel tetapi layak.saye pun masuk kerja gov kebel yg panggil tp dsebabkan x nk berhutang budi dgn org kabel dan rasa bersalah yg teramat sgt terhadap mereka2 dluar sane yg x berkabel dan tidak senasib dgn saya, keputusan diambil utk berhenti akhirnya saye puas hati.tetapi bermulalah dari bawah utk membina kerjaya baru rasa lega utk mencari rezeki.walaupun mmg susah yg amat.

Unknown said...

a

Unknown said...

tertarik bile bace entry ni..

in my opinion, semuanya berbalik kepada rezeki dari Allah..kabel or tak tu no 2

pengalaman saya..sy fresh graduate last year..third class degree..kalau fikir balik mane ade company nak ambik sy keje..result teruk!kelaut...

tapi alhamdulillah tak pernah menganggur..belum konvo da dpat offer jdi cikgu ganti kat mrsm..after sebulan lebih, tmat kontrak..sy mohon utk join program lepasan graduan, GEMS. kenapa saya tak mohon kerja?sebab sy tahu peluang sy sgt rendah..third class lower degree without any experience..sape yg nak amik sy bekerja.

jadi sy amek keputusan utk join program GEMS. program ni ada 2 part..first part kelas..selama 2 blan..as usual belajar psal interpersonal skill..then 6 month training..

so utk training part 2, sy dpat offer from glc company, buat training kat sne as clerk..sound stupid ryte..degree holder training as clerk?but its ok..i accept..alhamdulillah after 2 month ade position kosong..so they offer me..and of course i say yes..luckily position tu ade kaitan dgan ape yg sy blajar kat u...

and after month training, they offef me to joined them in that company..

alhamdulillah

so as what i can conclude, bukan kabel yang main peranan tapi Allah..dye yang mengatur segalanya...kita as hamba perlu usaha dan doa..kemuadian baru tawakal.

and one more thing, tolong mintak ibu dan ayah doakan..kerana doa mereka itu sgt mudah dimakbulkan.

insyaAllah

Puteri Panda said...

Assalamualaikum... I'm new follower. Pertama sekali saya nak ucapkan terima kasih kepada Nurul sebab bangkitkan isu kabel ni. Saya ingat kabel ni hanya berlaku di negeri saya, rupa-rupanya di Semenanjung juga. Kabel ni tak patut ada sebab orang yg layak dgn jawatan tu telah diambil oleh yg tak berkelayakan langsung. Kalau memang layak, tak apa. Boleh diterima. Ini yg berkelulusan nyawa-nyawa ikan boleh pula dapat jawatan tinggi. Bagi yg tak pernah mengalami, bertuah la. Bagi yg mengalami pasti faham akan situasi sedemikian. Ini juga antara penyebab kenapa ramai graduan yg berkelayakan menganggur berbanding yg setakat lulus saja.

Anonymous said...

sabar jela..sy pun result ok, tp apply kje kt company besar 1 pn diorg x layan..kwn sy yg result teruk pn dpt kje company besar sbb salah sorg family dy kje HR kt sne..

Husin Lempoyang said...

Mungkin kisah aku ni berlainan sikit dari korang.
Tapi rasanya sesuai untuk ditatap.

Aku dapat keje badan berkanun (universiti awam) tanpa sbrg kabel.
Dgn beg besar pergi interview 2 hari. Alhamdulilah dapat kontrak setahun.
Tiap tiap tahun kena renew. Jenuh gile.

Rupanya bos dekat situ, tak suka org luar. Yg amek aku pun dulu dekan dari
universiti induk. Dia habis jawatan, aku pun jadi mangsa.

Kontrak tak renew, org lain punch in kul 9, pergi minum pukul 10, balik kul 5 rilek je siap naik pangkat.
Aku dtg 7.30, balik kul 6.30. Malam siap buat research sambung master.
Hujung minggu ulang alik.

Sedih tau. Last-last kontrak aku renew last sekali itu pun selepas rayuan.
Aku nekad blah sbb nampak yang dorang x nak serap aku.
Aku dapat scholarship pergi oversea utk sambung PhD.

Dekat sana, aku perform tahap dewa. Balik Msia, apply, budak yang ntah pape diserap masuk. Rupanya dekan tu kawan bapak dia. Ok fine.
Aku dgr komplen staf dan budak2, org mcm tu x perform apa pun.
Sedih, budak belajar tinggi2 dapat lec half cook and half baked.

Aku apply lagi, buat Post Doc oversea. bawak bini.
Jalan cerita sedih.

Ini nasibku di Malaysia. Aku syg bini aku sbb dia boleh terima keadaan laki dia yang kais pagi makan pagi, kais petang makan malam.