23 October 2012

arwah ayah sentiasa dekat dihatiku..


Segala Puji bagi Allah.

Baru je beberapa hari arwah ayah yg saya panggil sebagai " Pak" pergi meninggalkan kami sekeluarga..
kadang2 bila saya tengok tempat dia terbaring..terasa mcm dia ada lagi...

boleh dikatakan saya adalah permata yg paling arwah pak sayang..
I was his first born..Pak’s little girl..all the secrets tentang arwah saya tahu..kalau dia gaduh ngn mak..or even kecik hati dengan adik2..sayalah orang yg pertama dia bagitau..



old photo keluarga kecik ayah...
2 dari kiri...arwah ayah saya..sebelah ayah..arwah paklong saya.
dari kanan sekali my beloved aunt..dari kiri sekali ..my beloved aunt too..
paling depan beloved uncle...mendiang apho(nenek) dan mendiang atuk...

boleh dikatakan hidup kami sangat susah dan berliku..ayah saya pergi tidak meninggalkan sebarang harta..yang dia tinggal hanya emak dan adik2...xpelah..bukan harta yg kami nak..tapi kami harap ayah tenang di alam sana..

masa kami kecik..ayah sgt pentingkan pelajaran..bila saya bagitau mahu jadi peguam..ayahlah org yg paling memberi sokongan..kerana kami ni orang susah..ayahlah orang yg turun naik kat Pejabat agama minta bantuan utk persekolahan kami adik beradik...

masa saya dekat university...ayah saya dah tak sihat dan tak boleh bekerja..saya siang malam berdoa agar ayah sempat melihat saya berjaya..
alhamdulilah..ayah sempat melihat saya menjadi apa yang dia nak...begitu juga adik kedua saya..ayah sempat merasa duit yg saya dapat dari kerjaya saya walaupun tak banyak...


saya baru je dalam 5 bulan menjadi peguam..masa tu ayah dah sakit sangat..duit gaji hanya dihabiskan untuk ayah dan adik beradik saya....alhamdulilah..suami saya langsung tak kesah.(kerana tu ayah sgt syg pada suami sehinggakan pada saat2 terakhir dia..dia sebut nama suami saya.dia panggil.amir..amir..tapi time tu suami saya pergi kerja...bila kami balik rumah ..ayah dah tak boleh bercakap..dalam 2 jam selepasnya..ayah dah tak de)..



masa ayah sakit..sayalah org yg banyak nasihat kan ayah..saya suruh dia sembahyang dan banyak ingatkan Allah..ayah sangat mendengar apa yg saya kata..malam sebelum dia meninggal..ayah minta mak ajarkan dia baca surah al ikhlas...kerana dia tiba2 terlupa...yg saya ingat..dia sebut astafirullah..lailahaillah sampailah dia tertidur...saya lega kerana pada saat2 akhir..ayah banyak menyebut nama Allah instead daripada berkata sakit..sakit...(seperti yg dia selalu sebut sebelum ni)

alhamdulilah..malam sebelum dia meninggal..kami semua ada disekelilingnya.dan sempat dia berpesan...antaranya ayah pesan..jaga emak...dan adik.(adik bongsu saya darjah 5)..banyak kali dia sebut..dia sebut semua nama..yah( panggilan ayah pada emak)..along..amir..lan..kerul..pi...kakak..adik...anak2 pak..sumenya pak maafkan...jgn berbalah sesama adik beradik...ni je yg pak ada utk doakan pak..esok pak tak de dah..."
tulah last yg saya dengar di telinga..



ayah saya suka masak and kemas rumah...bab2 ni..ayah tak suka susahkan mak.kami dibesarkan dengan air tangan ayah berbanding emak...saya, adik2 dan emak makan apa yg ayah masak...sampaikan masa dia sakit dia bagitau emak.."bila saya tak de..sapa nak masak nak bagi mu orang semua makan"..ini kerana kami sangat suka makan apa yg ayah masak berbanding emak...bila dia tak de...saya sangat terasa sebab kalau dia ade..masa dia sihat (dlm tiga bulan sebelum dia pergi)...pasti akan ada makanan terhidang atas meja bila saya balik kerja walaupun masa tu saya dah kawen..suami saya pon sangat suka apa yg ayah masak...

bila dapat tahu saya mengandung..ayah saya antara yg paling gembira..bila saya nak makan banyak..ayah selalu kata..jgn makan banyak sangat Long.nanti gemuk...
masa tu ayah baring je sbb sakit..tapi dia selalu ingatkan saya jgn makan ikut suka hati.
banyak kali dia bagitau..tak sempat dh nak tengok cucu...
tak sempat dh...banyak kali dia cakap...
bila saya ingat..saya menangis..

masih terngiang2 di telinga bila orang datang ziarah and tanya..anak yg kecik dulu dah kerja belum..?
ayah dalam keadaan lemah cakap...yg sulung jadi peguam..yang lelaki jadi engineer..yang lain belajar lagi...
sebagai ayah saya tahu dia bangga..walaupun kami dibesarkan dalam keadaan kekurangan dan hinaan orang..ayah mampu didik kami sampai kami berjaya...


walaupun saya dan adik tak sempat nak buat rumah baru untuk ayah.xsempat nak berikan dia macam2..tapi kami lega kerana ayah sempat rasa duit kami adik beradik ..memang banyak yg tak tertunai..sbb saya dan dik baru je kerja..gaji taklah besar mana.tapi cukup untuk ayah.emak dan adik2.

kami tidak pernah ada potret family..ayah dan mak saya tidak suka bergambar walaupun kami dah ada kamera sendiri.mungkin sbb dah biasa dengan hidup sebagai org kampung yang tak butuhkan pakaian cantik mahupun potret keluarga untuk digantung dalam rumah...cuma alhamdulilah...masa saya kawen...kami ade gambar sekeluarga..tu je satu satunya nya photo yg ada dimana saya..ayah..emak dan adik2 ade berkumpul sekali didalam satu gambar...
sbb gambar tersebut banyak sentimental value pada saya..saya tak upload dimana mana mahupun tunjuk pada siapa2 kecuali kami sekeluarga..saya simpan dan tengok setiap masa..
saya dan adik2 mungkin tak dapat membalas jasa ayah yang besarkan kami..yang sekolahkan kami..yg jaga kami...kerana jasa ayah tak mungkin dapat kami bayar dengan wangringgit..yg kami boleh buat.sebagai anak...hadiahkan doa untuk arwah ayah...

mendiang atuk sangat menpunyai iras arwah ayah semasa ayah sudah tua...


kamilah zuriat2 yg ayah tinggalkan...adik kedua saya adalah orang yg paling ada iras ayah..

daddy dearest...I am so proud of  you..Brave and strong to the end..i miss you so much...

alfatihah untuk arwah ayah...sesungguhnya saya amat menyayanginya...namun Allah lebih sayangkannya...

terima kasih kerana membaca...

96 comments:

Anonymous said...

takziah kak..doakan semoga arwah ayah tenang di sana..

Anisa Hang Tuah said...

Al fatihah...moga arwah pak tenang di sana.

wiTch yU KiE... said...

salam takziah kak..al fatihah untuk arwah ayh akak...mudah2an roh nya ditempatkn bersama2 org2 beriman.amin..

nur amalina athman said...

al-fatihah buat arwah ayah kak nurul.

LIYANA MASTURA said...

Takziah untuk arwah ye kak nurul. Be strong ok kak nurul..Sentiasa doakan arwah berada dalama kalangan orag orang yang beriman. Amin:)

Cik Eka said...

takziah untukakak dan keluarga.
semoga rohnya ditempat dalam kalangan orang yang beriman...

Anonymous said...

nurul.... takziah... bersabarlah sahabatku syg... kamu dan adik bradik insyALLAH dah sgt cukup membahagiakan ayah kamu.... pastinya dia bangga punyai anak seperti kalian.... saya doakan ayah nurul tenang di sana.... maka sebagai anak2, jagalah perilaku, jagalah maruah keluarga, jagalah segalanya.. kerana ayahmu di sana sentiasa mengharapkan khabar yg baik2 dari kalian semua....

Shazwan Azizan - wanblur said...

semoga ayah cik nurul badiah dicucuri rahmat dan tenang disana. Inshallah, akan bertemu semula di syurga nanti. doa byk2.. be good girl. doa anak yg soleh diterima Allah untuk ibubapanya. :)

Miss Sue said...

al fatihah :') sebak sue baca.. semoga arwah ayah akak ditempatkan dgn org yg beriman :) ..be strong akak :)

Alfi Kasran said...

takziah kak nurul,baca entri ni teringat dekat arwah mak saya T.T

Rani Rashid said...

Takziah Nurul ....

Saya titipkan doa untuk arwah ayah Nurul. Tempatkan dia dikalangan orang-orang beriman dan rohnya dicucuri rahmat.

aiN NaJwa said...

Al-Fatihah untuk arwah..and Takziah buat kak Nurul key..kehilangan ayah memang amat dirasai..semoge akak kuat hadapinya..semoga arwah dicucuri rahmat dan tergolong dalam kalangan orang-orang yang beriman..amin..

Natasha Saharrudin said...

TAKZIAH kak nurul....
Al-Fatihah..sdih saya baca..

anariffin said...

takziah nurul...
smoge nurul sekeluarge terus tabah ye...
doakan roh arwah dicucuri rahmat..aminn..

Asyik Izas said...

Nurul terharu baca cerita nurul ni..menitis air mata..sabar yea..semua itu dugaan utk kita menjadi lbh baik dan bersyukur dgn apa yg ada..Tahniah kerana telah berjaya menjadi anak yg baik..:)

Hasrina said...

Al fatihah

Jen Jen Izaicun said...

bergenang baca entry awak... salam takziah... semoga awak & keluarga terus kuat.. Allah sayangkan ayah awak lebih dari awak & keluarga.....doakan & sedekah Al-Fatihah sentiasa...
congrats to be a lawyer
congrats bakal dapat cahaya mata... take care tau.... :D

AZURA MOHAMED RAWI said...

Al-Fatihah..sebak bace..mg arwah tenang di sana..

NUNU EERA said...

alfatihah..

Erna Ziana Lamsera said...

alfatihah.. salam takziah tuk akk nurul sekeluarga..

farsyah said...

takziah kak

! Millomocca Danique ! said...

Takziah sis..moga roh beliau ditempatkan bersama orang2 yg soleh... Amin

Ateyn Bella said...

sedihnyaaa baca T__T al fatihah untuk arwah.

hafizah izzati said...

terharu mndengar cite2 akak

lizz said...

al fatihah untuk ayah nurul...tumpang bersedih dengan nurul...moga roh ayah dicucuri rahmat...amin..

Miz Dayah said...

Al-Fatihah untuk arwah ayah nurul. tersentuh hati saya baca entry ni..

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

salam takziah buat nurul sekeluarga. sebak membacanya... semog arwah tenang...dan ditempatkn di kalangan org2 yg beriman dan bertaqwa. ingt pesan ayahanda ye nurul... sbg along, nurul yg menjaga adik2... jd kakak yg baik..jga ibu..

al fatihah

pinky said...

al-fatihah tuk arwah ayah awk...

semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...amin...

FatinSuhana said...

salam, be brave sis. sedih baca entry ni.. hope u'll be fine. Insha-Allah..

Cik Ija Akmal said...

takziah kak . be strong.

Eiyra Nu-Qi Ra said...

sis... sabar bbyak ye...

sungguh eiyra terharu sangat2 bce entry ni...xputus2 kua air mte nie...

sungguh mak ayah adalah harta yang paling bernilai Dia pinjamkan utk kita...dan sememangny memiliki 'harta' sedemikian sangat indah...

semoga kite same2 jd anak y soleh dan solehah...amin~~

A servant of Allah. said...

sedihnya...Al Fatihah.moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama org yg beriman...ameen..sabarlah kak nurul kerana setiap yg hidup itu pasti akan merasai mati....To Allah we belong,and to Him we shall return.

sstandsforsuraya said...

assalamualaikum... dear sis..
im in the same shoes with you... sgt terkilan saat2 akhir arwah ayah meninggal saya x sempat berada di sisinya... sambil terkenang ceramah2 motivasi kt skolah dulu.. 'cuba awak bayangkan bila awak balik nanti hanya sekujur tubuh kaku ayah atau ibu awak jea yg sempat awk tgok...' yes,! waktu tue saya x menduga perkara itu akan jadi kat saya... but now..! I admit it.. yes.. things end,, but memories never... i had to accept the reality eventhough it was so hard for me to accept it!! sesungguhnya,, hanya doa bersama linangan air mata yg mengiringi pemergiannya... hakikatnya, kita perlu akur bahawa setiap yg hidup pasti akan mati juga..!

reyna said...

saya boleh paham macam mana rasanya kehilangan seorang ayah,,sebab ayah saya pun meninggal bulan 4 tahun ni,,
sabar yer,,n tahniah dah berbadan 2,,

shafiqabdshukor said...

takziah dr saya..
semoga arwah ditempatkan dikaangan org yg beriman..
sebagai anak kena doakan kesejahteraan ayah...

hazanis said...

al-fatihah buat ayah sis. banyakkan bersabar eh.

♥ Nana BamBam ♥ said...

seorang ayah telah banyak berkorban masa untuk anak-anak demi sesuap nasi serta pelajarannya...

jasanya tetap di ingati sampai bila-bila...

semoga arwah ayahmu sentiasa di golongan org2 yg beriman..amin..

nina ibunga said...

takziah kak nurul. sebak baca. :'(

Evagurl Izma said...

nurul.. be strong!Semoga roh pakcik tenang di sana..

Xilla Chinta said...

dear..
bnykkan bersabar & berd0a utk arwah yer..
sedih sye bace..
walaup0n sye x pnh ade ayah kandung, tp sye pnh ade ayah tiri.. juga dah merasa kehilangannya..
;(

boni kacak said...

Al-Fatihah... saya doakan agar roh ayah awak dicucuri rahmat dan sentiasa tenang 'di sana'. amin...

Al Kisah said...

al-fatihah dan takziah..

semutmerah said...

Mohon tabah akak.
Al-fatihah.

Rara Nasiha said...

be strong dear. be strong. doakan yang terbaik utk dia kat sana.

eykameow said...

saya sangat sedih masa baca ni. tak dapat bayangkan perasaan bila ayah dah tak ada di sisi... :'(

al fatihah.

ChiLaBaey's Spot said...

Al-Fatihah buat arwah... Sebagai anak pertama kena kuatkan semangat untuk dorongan kepada adik-beradik yang lain... Moga rohnye di tempatkan di kalangan orang2 beriman dan menjadi ahli syurga... :(

cik miera said...

Takziah akak..

PinKy MoMMa said...

nurul..sedihnyer akak baca..jadi anak yg solehah syg..sekurang2nya kita lipatgandakan amalan arwah yang tak berkesampaian..

akak pun tgh berjuang utk mak yg sedang skt kanser stage 4 :'(

doakan kita sama sama kuat..insyaAllah Dia bersama kita syg...Al-fatihah

NinaAz said...

salam takziah sis... al-fatihah...

Nurul Aziz said...

takziah akak. be strong =)

zubect said...

akak, sy sgt sedih, and at the same time, rasa proud dgn life story akak. sy rasa tak slh utk sy cakap sy sangat paham apa yang akak rasa. bukan sebab apa yg dilihat dari kaca tv or pengalaman org len, tp disebabkan pengalaman sy sendiri. my parents left me, too! and kami sekeluarga jugak org miskin, but alhamdulillah, Allah do gives us everything in this small world. kami pown xder potrait family..... skrg sy mahasiswa uitm, ambik jurusan pengurusan maklumat and one day i am going to be a programmer, insyaALLAH. doakan sy. moga2 ayah2 kita di tempatkan di taman2 syurga. amin. be strong

LeenNajib said...

AL-Fatihah sis. be strong. semoga arwah berada di kalangan org-org yg beriman. hope akak tabah and kuat. sy pon bru je khlgn arwah nenek sy.

fifie said...

Salam takziah kak Nurul. Sabar lah dan sentiasa doakan kesejahteraan arwah pak disana. Doa dari anak yang soleh akan diberkati Allah swt. Sedih fie bila baca entri nie, lebih lebih bila baru tahu kak Nurul dah pregnant. Kak nurul sabar ye, jangan menangis banyak. Kuatkan hati demi mak dan adik2.

insyirah (kegembiraan) said...

al-fatihah,. smoge rohnya brsama para solehin,, aamiinn..

Anonymous said...

tersentuh hati bace kisah nurul...takziah...semoga arwah tenang d sana...aminn...

MissNick said...

sabar dear....sedihnya baca terus teringat family kt kg...

syamimihaziqah said...

Akak :(
Be strong ye, Allah lebih sayangkan arwah ayah akak.
Al-fatihah
*hug*

zuriati zainudin said...

semoga awak terus tabah..teruskan berdoa utk ketenangan arwah di sana.Al-Fatihah.

lavender ungu said...

menitis air mata saya bile baca entry ni.. Takziah Nurul.. Semoga arwah dicucuri rahmatNya. Amiinn..

Anonymous said...

takziah untuk nurul,semoga arwah ditempatkan dalam golongan orang yang beriman..aminn

cik kuning said...

takziah untuk nurul..
apa2 pun saya doakan arwah tenang di sana.
sekarang tanggungjawab sudah beralih kepada anak lelaki tua, pastikan dia sentiasa kuat. banyak lagi cabaran sebab adek2 semua kecil lagi. nyway, pengalamn hidup mmg byk mengajar kita jd jgn ptus asa ye nurul..love you..

=)

Dahlia Hijau said...

touching story..alfatihah for ur late father..

eZmALiZa said...

bergenang air mata ezma bace ni.

al-fatihah buat bapa kak nurul...

lala yusof said...

takziah dik...be stong

BLADE H said...

salam nurul..

takziah utk nurul..

tahniah sbb bakal dpt baby :-)

Ibu Ilyanie(s) said...

takziah ye dik.. tak sanggup baca n3 smpi abis.. nak menitis dh air mata... yg pergi tetap akan pergi... semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 beriman....

zuhaida said...

kak nurul, be strong okay :)

Qaseh dalia adelia said...

Sis nurul , qaseh doakan semoga arwah ayah ditempatkan dikalangan org2 beriman , menitis air mata , sebak sgt .. Qaseh cuba letakkan diri qaseh pd diri sis nurul .. Tabahlah hadapi kehidupan hamba Allah .. Ssungguhnya yg hidup pasti akan kembali , jaga kandungan elok2 taw .. Xmolah berat bdn turun .. :)

AyaZuki Is Cullen said...

takziah kak nurul..moga ayah kak nurul tenang disana..diberikan segala yg terbaik untukya disana.amin :')

Terbang Bersamaku said...

salam takziah nurul...sedih baca entry awk nie, sy dah lama tak bce blog awk..maaf bru tahu berita nie..

smoga roh ayahnda awk dicucuri rhamat..smoga awk & keluarga terus tabah & sabar menghadapi dugaan ini..doakn untuk nya selalu..take care...

eruniahasano87 said...

akk salam takziah..sbar bayak2 k..

Izyan Masri said...

TAKZIAH FOR THE NEWS.THERE IS NOTHING ELSE U CAN DO UNLESS KEEP PRAYING FOR HIM :'D

Izyan Masri said...

ADIK KAK NURUL YANG PAKAI BAJU HITAM MEMANG SEBIJI MCM ARWAH AYAH TIME MUDA KAN

ku-cit said...

takziah....touching plak baca entry ni...

ahmadhiSyam said...

bykkan bersabar. tiap kali ingatkan arwah jgn lupa sedekahkan alfatihah..

Aku Orang Biasa said...

Al-Fatihah.....setiap yg berlaku ad hikmahnya. Setiap hambanya akn diuji untuk menguji dan mengukur kekuatan iman di dalam hatinya, insyallah semoga roh arwah dicucuri rahmat dan smoga keluarga arwah menghadapi dengan redha dan tabah. Setiap yg pergi xkn kembali, tetapi hanya yg kekal menanti disana.

Aku Orang Biasa said...

Al-Fatihah.....Smoga roh arwah akak dicucuri rahmat dan ditempatkn dikalngan orng yg beriman. Semoga keluarga arwah tabah dan redha ke atas pemergian arwah. Setiap yg berlaku ad hikmah dsebliknya, hanya kekuatan iman dalam hati jdi pengukur. Setiap yg pergi xkn kembali kecuali akhrt yg kekal menanti abadi disana kelak.

Amalina Ali said...

Takziah untuk kamu sekeluarga. Sedih, sebak. senang cerita menangis baca entri ni. Al-Fatihah untuk arwah. :(

Izwanie Eynia said...

takziah kak.. al fatihah untuk arwah..

IEQAH said...

allahuakbar.. sedih nye qah rasa..

sis badiah, rendunyeee.. lama pulak tinggai dunia belog, tup tup tahu sis da pregnant.. alhamdulillah.,. Tahniah sis.. mungkin baby yg bakal dilahirkan pnambah keluarga.

~ Cik Azz ~ said...

Salam takziah untuk seisi keluarga dan al-fatihah untuk arwah... Semoga arwah ditempatkan di kalangan mereka yang soleh lagi beriman.. Amin..

Ayah akak dah lebih 20 tahun meninggal namun sampai sekarang akak masih teringat2 kat arwah... al-fatihah...

Ain Dzaya said...

tandanya Allah sayang ..kerana hidup ini semuanya bergantungan kerana Allah..

izah said...

salam..kak nurul.. be strong..

sedih dgr entry kak nurul..
semoga arwah di tempatkan dgn org2 yg beriman..

LittleGurl said...

kakak syg lame kite x dtg cni. hehe.sibuk ngn urusan kawen. eh. eh :P

kakak please be strong. Allah s.w.t lebih sygkan dia sebab itu dia pergi dulu tinggalkan kita. Yang penting kita mesti igt, setiap pergerakan kita, dia akan nampak, akan tengok. Just make him proud with you. i love you beautiful sister :)

Syima Emi said...

nurul, awk sabar ye... semoga roh Pak awak sejahtera di Sana.. insya Allah semoga kalian akan berjumpa lagi..

jaga diri awak.. saya paham perasaan awak hilang org tersayang ni.. tapi perpisahan abadi akan semua org alami.. so jgn sedih2.. be strong.. mcm saya terpkasa berpisah dengan ayah saya disebabkan takde jodoh dah nga mak saya.. yang tu lagi 'sakit'..

Anonymous said...

Salam,

di hari jumaat yang berkat ni akak berlinang airmata...teringat arwah suami dan ujian kehilangan org2 yg kita sayangi ini.kak tau mesti arwah pak Nurul seorang yang baik dan xsuka menyusahkan org..org yg baik2 ni Allah sayang...cepat mereka pergi meninggalkan kita.
InsyaALLAh ...arwah pak Nurul akan bersama org2 yg beriman...akan ada hikmah nya pada kehilangan ini...

takziah utk ibu dan Nurul sekeluarga....

Lia Irdelia said...

salam takziah..
cerita kita hampir serupa..

:_:

Dianza said...

U know what,u r lucky having such a great family-bonding.hope adik-beradik nurul ingat amanah arwah..

takziah untuk nurul sekeluarga.

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

salam nurul. alfatihah buat ayahanda nurul.moga ditmpatkn bersama org2 beriman. one day akan bertemu lagi.. =)

shazika said...

takziah sis
smoga sis n fmly tabah..

The ShomeL TwinZ said...

al fatihah buat ayh sis...:)



Anonymous said...

If you desire to improve your know-how just keep visiting this web site and be updated with the
latest news posted here.
my site > teen porn

LanaBusyBee said...

Al Fatihah buat ayah nurul...baca pasal ni membuatkan kami yang ada ayah sangat menghargai mereka.. menghabiskan masa untuk mereka...thanks nurul kerana kongsikan cerita ini

Rizal Sadiman said...

Salam perkenalan :) http://igossiprizal.blogspot.com/

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...