30 April 2012

kind enough huh?


Assalamualaikum...

baik kah kite sebenarnya?

kite bersembahyang 5 waktu..beribadat siang dan malam tetapi kite tidak pernah mahu berbakti kepada saudara seislam kite yang sedang dalam kesusahan..baik kah kite sebenarnya?

kite tidak pernah mengumpat tentang dia tetapi setiapkali kite mendengar orang bercakap sesuatu yang buruk tentang dia..dalam hati kite turut mengeji dan memandang rendah pada dia..baikkah kita?

kite seorang yang alim dari segi ibadatnya..dari segi pakaiannya..kite mungkin ke mekah berkali kali..khatam quran berkali kali..tetapi bila kite melihat seorang yang JAHAT pada dulunya telah menjadi BAIK..kemudian kite berkata seperti  "ala..dulu dia bukan baik mcm ni..dulu dia kaki perempuan..dulu dia penipu..dulu dia banduan"...dengan amalan yang kite buat..dengan perbuatan kita..baikkah kita?

kite memberi nasihat kepada kawan kite..dah lah..jangan percaya pada seseorang yang hipokrit mcm tu..kau jangan berkawan dengan orang yang macam tu..kalau aku jadi kau..dari awal2 lagi aku tak kan berkawan dengan orang yang macam tu..sedangkan kite tahu..kite pon ORANG yang mcm tu dengan kawan kite..baikkah kita?

kite sentiasa menjadi pendengar yang baik kepada seseorang..kita ade disaat suka dan duka mereka..kita dengar tangisan mereka..kite dengar cerita mereka..tapi dalam hati kite mengutuk mereka..bosan betul lah aku dengar masalah dia..ishh kalau tak kerana nak bodek..tak kuasa aku nak melayan...baik kah kite?

kite sentiasa merasakan kite adalah yang terbaik..yang bagus..yang baik.
kite sentiasakan merasakan orang lain tidak baik..low class..
walau hakikatnya kite memang terbaik..dab orang itu memang terburuk,,namun..cukup baikkah kita??


"Bila melihat org2 jahil, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana kejahilannya itu, sedangkan kita yg berilmu dan berakal ini pun sering bergelumang dengan dosa.

"Seandainya berjumpa dgn org2 jahat, janganlah menganggap kita lebih mulia darinya, sebaliknya anggaplah dia akan bertaubat dan memohon keampunan dari Allah S.W.t. dimasa tuanya. -imam al ghazali..



makanya..hati jangan cepat menghakimi..:)

thanks for reading this

24 comments:

Syakir Rahman said...

betul tuh, btw, kdg2 kelemahan org ni dpt jauhkn kita dr melakukan bnde yg sma...sbb tuh x ley nk judge org sesuka ati...

mohamad shazni said...

sgt suka entry ni..thanks 4 sharing..siapa lagi nak ubah diri kita,,melainkan kita sendiri..=)

AMALINA YAAKUB said...

nobody perfect

finiey said...

yupp,, absolutely right..

zubect said...

btol tu, apa2 kebaikan yg kiter buat, yg pntg is hati, pastikan ianya ikhlas dlu

Ain Yasmin said...

huhu terasa sikit...but thanks food for thoughts to be a better person

Ida Firdausi said...

setuju banget.. kite kadang terlalu cepat menghakimi seseorang.. bak kata pepatah, kerana nila setitik rosak susu sebelanga. orang dah tak pandang dah semua kebaikan yang lalu. yang orang tengok adalah kesalahan yang kita buat. manusia oh manusia.

shieraridwan said...

356% setuju.

thumbs up !^^

MiSz fiFiEyQa said...

saya sedar sy pon bukannye baik sangat...
kita tak layak nak banding2kan seseorang dgn org lain...
muungkin ade orang tu nampak je baik...tapi sebenarnye...Allah je yg tahu kan... ;)

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

itulah gunanya berfikiran positif dan berbaik sangka pada orang, walau seburuk mana orang itu kerana satu hari nanti mungkin dia orang yg lebih baik kedudukannya disisi Allah. =) take care nurul.

eruniahasano87 said...

suka penulisan yg pnuh mkna ini :)

IEQAH said...

^_^

holaulala said...

hipokrit kan manusia..;')huhu

Orked said...

YUPP, DONT BE A JUDGEMENTAL...

:)

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

hmmm bersabar itu penting..

izue zs said...

yess..dont judge easily kan..;) suka3x..

P U C A T said...

manusia tak pernah lari dr melakukan kesilapan,manusia tak sempurna.
maka besyukurlah :)

myra abdullah said...

its not easy to be kind, right?

AdilaAzmir™ said...

so meaningful sis. betol sgt dah tuh:D

MisAa said...

setuju.nobody perfek.even orang yang cerdik pandai kdg2 tetap melakukan kesilapan.:D

Anonymous said...

Suka kepada kebaikan kita buat benda baik,elak benda tak baik.mengumpat tidak baik,merosakkan,membawa kpd keburukkan.jgnkan nanti yg baik tidak menahan diri dari membuat kerosakkan dan yg dikata buruk bersikap sabar dan memperbaiki diri,itu sudah terbalik.

Anonymous said...

Suka kepada kebaikan kita buat benda baik,elak benda tak baik.mengumpat tidak baik,merosakkan,membawa kpd keburukkan.jgnkan nanti yg baik tidak menahan diri dari membuat kerosakkan dan yg dikata buruk bersikap sabar dan memperbaiki diri,itu sudah terbalik.

~eZmALiZa~ said...

i am agree with this entry!

rambut sama hitam, hati lain2... bukan semua org sama fikiran dgn ape yg kite fikirkan kak nurul... :) plus, jgn sesekali kita mengutuk org lain...kelak saat kite silap, beribu org akan kutuk kita semula...tak ke gerun dibuatnya?

nice entry kak nurulll...much loves!

Terbang Bersamaku said...

sy setuju dgn entry nie...=)


tiada manusia biasa yg sempurna dan tak pernah buat silap, jadi siapalah kt nk hukum dan nilai org sesuka hati...bersangka baik itulah yg terbaik...jauhi syakwasangka negatif kelak hati jadi berkarat...