18 December 2011

merasai kehilangan..

assalamualaikum...

IMG_7978


melalui detik perpisahan dengan orang yang kita sayang amat payah untuk ditelan. apabila die pergi jauh dari dunia kita.sungguh maha pedih kenyataan itu..
hanya yang pernah merasai kehilangan tahu bagaimana luluhnya hati untuk menerima hakikat kehilangan itu..yang hilang tetap hilang..yang hilang itu cuma ada satu je dalam dunia ini..kalaupun ada pengganti..kehilangan itu tetap tak terpadam..hukum alam..sampai satu ketika..yang bermula pasti ada akhirnya..yang datang pasti akan pergi..yang bertemu pasti akan berpisah..

ada yang ditakdirkan menjadi anak yatim..tiada berayah dan beribu..ada yang ditakdirkan hidup dalam kenangan arwah isteri atau suami..ada yang ditakdirkan berpisah untuk selama lamanya sebelum seseorang itu sempat menjadi teman sehidup semati..sungguh tiada dusta..tuhan saja yang tahu bagaimana peritnya apabila orang yang kita sayang meninggalkan dunia yang fana ini..
ya hidup perlu diteruskan tapi kadang2..kenangan itu sangat pedih untuk diingati..

bersyukur kerana aku masih punya ayah dan ibu..namun dalam hidup aku..aku sudah melalui kehilangan beberapakali..
kehilangan datuk dan nenek yang menjaga aku dari kecil sampailah aku besar sangat meruntun perasaan aku..40hari aku terpaksa melalui detik yang sukar..datuk yang aku sayang pergi buat selamanya didepan mata aku..datuk yang menggendong aku kesekolah..datuk yang suka bercerita sudah tiada lagi didepan aku..dan genap 40hari..nenek yang aku anggap lebih dari ibu aku pula pergi tanpa sempat aku minta maaf..cukup untuk buat aku merasakan betapa besarnya ujian Allah..

kadangkala..setiapkali aku melewati tempat2 dimana aku dan nenek bersawah..melewati dusun datuk..melewati bilik tidur mereka yang kosong, sunyi, berhabuk..setiapkali itulah kenangan bersama mereka hadir..dan kehadiran kenangan itu hanyalah menambah duka dan seksa..

perasaan kehilangan itu bagaimana mahu ditaksirkan ya?ianya seperti aku berlari lari mengejar pelangi dikaki langit..sejauhmana punn aku berlari..aku tak akan pernah sampai ke kaki langit itu..
begitulah juga setiapkali aku rindu..aku tunggu..tapi yang telah pergi..tetap pergi dan tak akan kembali walau seribu tahun pun aku ditakdirkan menanti..


kepada yang pernah merasai kehilangan...
pernah tak..
tengah malam kite terjaga dari tidur..kita tiba2 terasa rindu..rindu yang sangat2 mencengkam..namun rindu itu tak pernah dapat diluahkan..

pernah tak..kite terasa seperti baru semalam dia ada disisi kite..seperti semalam kita baru bercakap dengannya..seperti semalam kita mendengar tawanya..namun bila kite tersedar dari mimpi..rupanya dah lama dia pergi...

pernah tak..kite terasa seperti mahu mencari carinya..namun bila kita teringat dia sudah pergi..kita tiba2 rasa sunyi dan kosong..semakin kita melupakan..semakin kenangan bersama dia datang menggila..

pernah tak kite terasa begitu mahu bertengkar dengannya..seperti kita mahu memberitahu yang kite sangat benci perangainya..seperti kita mahu memberitahu yang kita sangat sayang padanya?dulu..semasa dia ada..walau marah..walau benci..walau geram..walau sayang..walau cinta..kita boleh call je bagaitau..kita boleh sound depan2 je..kite bleh buat2 merajuk dengan harapan dia pujuk..

tapi bila dia dah tiada..pada siapa lagi kita mahu melepaskan marah?dia tiada mendengar..pada siapa lagi kita mahu memberitahu sayang dan cinta kita??dia tiada mengerti sudah..pada siapa lagi kita mahu merajuk untuk dipujuk?dia tiada melihat..dia tiada..tiada yang tak mungkin akan ada lagi..

pada saat itulah..kite sedar yang kita benar2 sudah kehilangannnya..kite sedar yang dia tak akan datang untuk melihat kita menangis dan tertawa lagi..kite sedar yang segala galanya tentang dia sudah berakhir..dia ada dunianya sendiri..dunia dimana dia dengan tuhan..bila saat itu tiba..sudah tiada guna airmata..sudah tiada guna sesalan..sudah tiada guna cinta yang tak terucapkan..sudah tiada guna hadiah yang tak terberi..sudah tiada maaf yang tak terpohon..yang ada mungkin kenangan...

kenangan yang kadangkala manis..kadangkala perit..tapi itulah yang tinggal..

"hidup seperti ini..kita melewati jalan ini hanya sekali..kita menyusuri sungai ini hanya sekali..kita melalui taman ini hanya sekali..kadangkala kite tiada kesempatan utk melewati jalan itu untuk kedua kali..kadangkala kite tiada punya waktu untuk menyusuri sungai itu lagi..kadangkala detik untuk kite terlalu singkat untuk melalui taman itu kembali..maka..selagi kita masih dijalan itu..selagi kite berada didalam sungai itu..selagi kita berjalan ditaman itu..sekiranya kita ada peluang untuk mengembirakan mana2 hati yang kita sayang..maka..gembirakanlah mereka selagi peluang itu masih tersisa.."

46 comments:

Hana said...

pernah kehilangan tapi tu mase kecik, so tak rase sangat.. tapi bile duk hostel, walaupun bukan kehilangan, tapi perasaan tu sangat- sangat mencengkam especially kalau tengah sakit, tengah rasa down yang sangat- sangat. Hati rasa sayu. Nak berlari kejar pelangi tu, tapi tetap tak boleh..

Siti Nor Salwa Che Lah said...

wahhhh...sedihla bca k.nurul...dgn lagu sedih yg dpsg tuh...mngalir ja air mata

aszhanie said...

sy pernah kehilangan org2 yg sy syg..kehilangn arwah abah ketika umo sy 15thn..kehilangn nenek pd usia 23thn...n yg paling sedih bile kedua2 org yg sy syg tu pergi di hdpn mata sy sndri...mmg perit..sedih....smpi sy tkut nk syg org laen sbb sy tkut sy skn kehilangn mereka lg.....sy fhm ape yg nurul rse...sayangilah org2 dikeliling kita smntra mereka hidup...

Scha Lalala said...

Sedihnyeee.. dengan background music lagi.. huhuu :'( love this entri..

Miss Eiza said...

(T_____T)
tabahlah hati.

nur amalina athman said...

nice entry..:)

myzamaiza said...

sedihnye..ingat kt arwah atok :(

Anonymous said...

pernah rasa. baru 6 bulan ibu sy pergi selama-lamaye.hanya Allah yang tahu rase kehilangan tu macam mane =(

Alia Rahmat said...

serious alia nangis baca entry ni . alia rindu arwah abah . abah yang jadi inspirasi alia selama ni . abah yang tak pernh pukul alia walaupun jentik alia . abah yang sentiasa beri apa yang alia nak . alia rindu dia T____T

~Nana BamBam~ said...

saya dapat rasakan apa erti kehilangan..sebab saya sendiri pernah merasa kehilangan suatu ketika dulu.

kehilangan orang yang amat kita kasihi dan sayangi, setelah badai diharungi bersama, setelah dugaan ditempuhi bersama, akhirnya putus jua ditengah jalan.

amat pedih rasanya, namun kehidupan harus diteruskan jua.

javanese DOVE said...

kesedihan tidak pernah membiarkan kebahagiaan datang sendirian ke hidup manusia.
padahal seringkali kita tak cukup persediaan untuk menikmatinya bersama.
begitu banyak rasa sakit dan KEHILANGAN didalam hidup aku.
padahal hidup terlalu singkat buat semua perasaan itu.
beruntunglah manusia yang tahu apa yang mereka cari,
dan diberi cukup waktu untuk mencari.
kerna aku tak punya cukup masa untuk itu.
bahkan untuk sekadar mengetahui apa yang aku cari pun ......

Qish Darleena said...

Kehilangan memang sesuatu yang perit.. Apatah lagi apabila kita terlalu rapat dan sudah tidak betah untuk hidup tanpa orang tersebut.. Same goes to me here. I've lost my dearest beloved Papa 44 days ago.. Perit sangat kehilangan itu.. :'( Semuanya berlaku dalam sekelip mata hingga keluarga kami kehilangan tempat bergantung.. :'( Al-Fatihah..

QishDarleena

http://bungaespadrilla.blogspot.com

ct said...

sy dah merasai,,hilang kedua2nya.ibarat kehilangan tgn kanan dan kiri

C Gadiz said...

Setuju sangat dengan entry ni kak. Sedih~ :(

roseputih zumie said...

saya pernah merasa terjaga tengah2 malam, then menangis teringatkn arwah abah.. he left me almost 3 years ago.. mmg rasa arwah baru pergi semalam je.. sb kenangan dgn arwah susah utk dilupakan.. kehilangan itu tk pernah saya jangka.. tapi itulah kehidupan.. takdir menentukan segalanya kan.. i must keep strong.. bacause he wants me to be like dat.. thanx kak nurul 4 dis entri.. really make me feel so touch.. :)

Anonymous said...

takziah dari ana untuk akak sekeluarga..myb ana x pnh rase kehilangan yang maha perit nie..tapi satu hari nanti ana pasti akn merasai nya atau mukin xkn pernah sempat untuk merasainya..be strong..

rAyHan_eLLyaNi said...

Saya juga pernah merasai kehilangan sis..kehilangan yg sangat2 perit untuk dihadapi..

Kehilangan satu2nya abang kandung pada usia yg sangat muda benar2 membuatkn saya tidak keruan...

Perasaan sedih dlm jiwa xsiapa yg tahu....Dia yg diharapkan akn menjadi ketua keluarga 1 hari nnti telah pergi meninggalkan kami semua di usia beliau yg sgt2 muda....

Saya sgt rindu abg saya....

Sobs..sobbbbsss....

Ira Nira said...

sebak baca umm );

Sara Ali said...

sehingga saat nie sy rindukan arwah abg sy...betol2 terasa kehilangan abg...arwah seorang abg yg baik n menjadi contoh kepada kami....

semoga arwah di tempatkan org2 yg beriman...
Al-fatihah.

myra abdullah said...

pernah rase mcm tuh,seolah bila bangun dr tido rs sebak dan sunyi..
perasaan yg sgt terseksa.tak mampu terluah..
hanya airmata yg menjawabnya.
subhaanallah..kuatkanlah hati.
=)

Nurul Ainaa said...

theres something wrong.dan dapat tangkap apa yg ingin disampaikan^^ ape pun be strong okay. feeling habih baca entry nih.

misyamissyou said...

:'( sedey bile teringat..sngt xsuke dgn perasaan itu hurmm

yang tersebot said...

saat kite terjaga dari mimpi,kite rase die ade lagi dengan kite bile kite tengok sekeliling die da tade dengan kite.. rupe-rupenye da lame die tinggalkan kite.. rase macm baru semalam die peluk kite bagi kate - kate semangat kat kite...ohh tetibe ade habuk masuk mate.. T_T

Cik Zara Hannan said...

salam kak..

post ni wat sy teringat dgn arwah boyfriend yg merangkap bestfriend at the 1st place.. betul apa yg akak cakap tuh. :) dia satu2 bestfriend yg sy ada.. dah lebih setahun but no one can replaced him as my bestfriend yang sentiasa ada ketawa, menangis, report aktiviti seharian.. kenangan semua yg tgal wat mata sy menangis, bibir sy tersenyum.. rindu kat arwah..

ieyka dinda said...

kite paham dan rase....pergi nya arwah ayah tercinta dekat 6tahun da...tak tahu macam mana nak cakap..sedey rindu tak terucap sampia sekarang...sesak dada bila rindu..almost everyday! kadang air mate je mampu menzahirkan kerinduan tuh...

Fad said...

sedihnya baca ni..ngan muzik back up yg sedih..huhhuhu..takut pada kehilangan...

Nurul Daniel said...

biarpn ader pepatah mngatakan yg patah akan tmbuh yg hilang akan b'ganti, namun yg pasti yg b'ganti itu x mgkin sama dgn yg hilang...

puteri rimba said...

kali ni baca entry nurul dengan airmata berlinang...baru semalam terngigau2 tgh malam rindu kan arwah nenek...tak tahu nak ungkapkan macam mana rindunya...tak balik kg,rasa rindu,dah balik dok mengalir air mata melewati tempat2 kenangan...gi kebun pun bleh nangis...

♥AienNajwa♥ said...

for u sis..kite kena kuat mengharungi duggan ini..sesungguhnyer ujian itu datang dari Allah..kite hanye mampu sedekahkan al-fatihah sahaje..=(

moonbulan said...

suke baca blog kak nurul =)

~fiz@~ said...

sy pnh mrasa khilagan seorg adik yg dh 18thun sy tggu..kta doakn tuk kbahagiaan diorg dsana sis..yg hdup psti akn mnemui Allah yg Esa..kta prlu truskn hdup..kta prlu pkir yg stiap yg jd da hkmahnya,,Allah Maha Mengetahui..=)

zalizalu said...

/me kehilangan ayah dan tak sempat nak jenguk tubuhnya.. sampai je rumah dah dikebumikan...
bila lalu mana-mana tempat yg selalu pergi, teringat dia.. bila terjaga malam2, teringat kat dia..

Faieza Maddaru said...

sedeh...bila kematian kuceng, adek2 aku sampai nangis2 kubur kucen, daripada bebelas ekor....kini satu pun dah xda.....

teringat pula kat kucen family kite....bapa selalu belikan ikan kecik2 tuk kucen kite...then kite siap rebuskan ikan tu tuk kucen....now abis je mkn mesti ingt diorang(kucen) ade gie....huk2x

meriah umah bila ada kucen,sampaikan ayah kite sndiri bemanja2 ngn kucen...

Anonymous said...

sebak

Syieda™ said...

kehilangan atok sebelah mak dan ayah dalam tahun yang sama, jarak cume 6 bulan..

sangat sedih bila teringat. waktu syieda sangat rapat dengan atok sbelah mak, kehingan die besar impak dalam kehidupan syieda..

2tahun lepas bapa saudara yang salu nyakat syieda pergi meninggalkan syieda. teringat tiap kali balik kampung, sebab arwah salu panggil syieda "cikgu".. sedih..

al-fatihah...

ThenxQue Alexzhae said...

saya pernah rasa apa yang akak rasa .. masa tu , wani kehilangan atok wani .. tiap malam wani mimpi atok . rindu sangatsangat .. perkara yang paling sensitif wani pernah rasa adalah kehilangan atok . jeles tengok orang lain masih ada atok dan nenek ...

Anonymous said...

sy xdpt menahan sebak ini lg, kerana kehilangan itu memang memeritkan..terasa dunia ini berhenti berputar..sehingga kini setiap mlm sy menangis terkenangkan arwah ayah dan atok.. 14sept2011 atok yg sy sygi pergi meninggalkan kami, 26 hari kemudian ayah tercinta pula pergi menghadap Illahi.. betapa besarnya ujian Allah kpd kami sekeluarga..redha tp hati berasa sgt2 sedih.. :(

NaNaT said...

pernah kehilangan..mmg kalo boleh takmo ingat dh...semoga kita semua tabah mengharungi sisa2 hidup. kisses and hugs

Nurulbadiah Lai said...

thanks sygs for de comment..

love u guys..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

NURUL ADA SHAWL BARU??

~+aSma dAud+~ said...

kadang tak kita sangka kita kan kehilangan..jadi hargai selagi masih ada..^^

Pida said...

Saya takut pada kehilangan... saya tak mahu kehilangan apa-apa, tapi siapakah saya untuk menolaknya? Semoga diberi kekuatan.

LittleGurl said...

setiap kehilangan itu sebenarnya lg mengukuhkan tahap kesabaran kita.

ed shahir said...

entry nie buat air mata saya bergenang. hmm.. kehilangan sangat menyakitkan sebab saya sedang melaluinya cik nurulbadiah. kadangkala terfikir kenapa kita perlu bersedih setelah kita pernah bahagia. Mungkin Allah ada perancangan yang lebih baik untuk kita, Insyaallah..

Anonymous said...

Kehilangan orang yang tersayang adalah sesuatu yang terhebat. Hanya yang pernah mengalaminya saja yang merasainya betapa pedih dan sayu rasanya tapi sebagai Hamba Allah kita kena redha dan sabar atas ketentuannya. Saya elah kehilangan adik bungsu tersayang 50hari yang lalu dan tiap2 hari pun menangis merinduinya:(

jaki nordin said...

Lebih kuran mcm sy.. Mula2 kehilangan ayah.. Lpastu abg .. Lpastu makk.. Alahu.. Hnyaa allah yg tahu prasaan ini.. 😞