18 May 2011

mahal sangat kah harga senyuman kamu tu?


DSC_7496Align Center
gambar lawa xlawa tapi hati lawa:P

bila saya memberikan senyuman yang ikhlas pada kamu..
biarpon kamu sedang marah..
biarpun kamu tidak mengenali saya..
biarpun kamu seorang yang sejuta kali ganda lebih hebat dan gah daripada saya..
biarpun saya hanya seorang yang sepintas berlalu dihadapan kamu..
apalah salahnya..
senyumlah kembali pada saya..kerana ia bisa membuat saya bahagia..
kerana apabila kamu berlalu tanpa membalas senyuman saya..sebenarnya kamu sedang melukakan hati saya..

kadang2..hati saya terluka bila saya berjumpa seseorang yang penting atas sesuatu urusan..apabila saya mengukir sebuah senyuman yang ikhlas tuk mereka..mereka langsung tidak membalas senyuman saya..atau hanya membalas dengan sebuah senyuman yang palsu..dibuat buat..
apabila hanya kerana kamu berkedudukan tinggi..hanya kerana kamu adalah pihak yang diatas saya..adakah dengan sebuah senyuman..kedudukan kamu menurun?darjat kamu semakin mengecil? apa salahnye senyum pada orang yang lebih rendah tarafnya dari kamu..?, kerana senyuman tidak pernah mengurangkan rezeki sesiapa, malah dengan senyuman hati berasa tenang dan sentiasa disenangi orang lain

iya..
tanpa senyuman kamu..saya tetap boleh hidup..saya tak kan mati..
tapi hati saya terkilan....saya terkilan kerana saya seorang manusia..kamu seorang manusia..ya..kamu mungkin kaya..kamu mungkin somebody sedangkan saya hanya nobody..tapi hakikatnya..kamu adalah manusia seperti saya..bagi saya..Senyuman yang jujur adalah simbol pemberian, landasan bagi orang-orang yang mencintai kebaikan..

ketahuilah..

bila saya senyum pada kamu..
tak bermakna saya mahu mengampu kamu..
tak bermakna saya suka dan berminat terhadap kamu

tak bermakna saya berikan peluang kepada kamu untuk menginjak injak maruah saya..

saya senyum kepada kamu kerana Allah..kerana saya fikir..kamu dan saya adalah sama..makhluk tuhan..
The main reason why I keep on smiling is because smile is a curve shape that makes everything straight. That is why smiling is very important for me.

Dalam hadis ada cakap..YOUR SMILE FOR YOUR BROTHER IS SADAQAH..

Senyuman saya memang tidak mahal..saya senyum pada semua orang..pada kawan..pada musuh..pada siapa saja saya tidak memilih..

Senyuman saya murah bukan bermakna saya murahan..saya hanya hanya anggap ia sebagai satu sedekah..saya tidak punya harta atau apa2 yang berharga untuk diberi..tapi saya ada satu benda percuma yang tuhan anugerahkan pada saya..SENYUMAN..

Seperti mana penjenayah berada didepan saya..mereka pucat..resah menanti hukuman..tapi bila mereka terpandang dan senyum pada saya..saya tidak kesah untuk senyum kembali pada mereka..mudah mudahan..hati mereka akan ada hadir gembira walau sesaat..

saya percaya pada ini..TREAT PEOPLE ON HOW U WANT TO BE TREATED..

senyum tidak payah..senyum pada orang yang tidak kamu kenali pon tidak salah..senyum itu tak perlu dibayar..bagi saya..orang yang tidak suka senyum pada orang yang senyum padanya..adalah orang orang yang sombong..

mind this..

It is not necessarily for you to have a hot face for you to own a sweet smile. Many other people have many freckles and pimples on their faces but still their smile are sweeter than sugar!

So in order for you to own a sweet smile, make sure that you smile only for Allah. So smile, fill this world with smiles.

:)

thanks for reading this

61 comments:

PinKy MoMMa said...

nurul sayang..sis bukan stakat senyum je..siap leh ketawa bahak bahak..oopsss ;p

hidup terlalu singkat utk
terlalu serius..
terlalu skema..
terlalu tegas..

come on enjoy ur life bebeh..lontarkan senyuman manis itu..beri insan dsekeliling kita rasai kebahagiaan itu..

jgn buat muka ketat ye kawan2..
hugs~

cikwanielovela said...

senyuman kakak saya paling comel dihaty saya..syg akak

fyy mokhtar said...
This comment has been removed by the author.
nazirah said...

senyum.. tak perlu kata apa-apa ..betul tu sis.. senyum tu kan satu sedekah cci sokong sis.. senyum sokmo.. kalo cci dpt jmpe sis.. kmpem cci senyum jeee dengan sis... love u .. :)

♥nyeto89♥ said...

senyum pengubat duka :)

AA said...

senyum.. tak perlu kata apa apa :)

Admin said...

hayati lagu najwa & malique..senyum x perlu kata apa-apa...hehe..pastu ingat x dulu kat tv satu selalu kuar lagu senyum...so senyum la..senyum itu pun satu sedekah.....( senyum seindah suria yang membawa cahaya )

Fifieyqa said...

Senyum..x perlu kata apa2... :D

Unknown said...

senyum tuh an sedekah ~
senyum sje arh ! ap ssh an~ :)
org pn sng gn kte,pahala pn dpt :)

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

senyum, mcm2 jenis senyum..kdg2 orang senyum ikhlas, ada yg senyum sinis seakan sindiran..tapi jgn letih untuk tersenyum sebab senyum itu sedekah dan pengerat kasih syg.. =)
apakah yg daku membebel nie? wuwuu~

alexayussida said...

senyum...:) tak perlu kata apa apa...

xperla nurul,kena ajar hati supaya terima hakikat yg kat dunia tak semua org fikir mcm kita fikir,myb dorg fikir senyum dorg terlalu mahal n tak bole diberi sesuka hati..atau masa kita senyum tuh dorg tgh runsing jd xterbalas snyum kita..

positive ye dear:)

ade kes kat imigresen kb,kakak tu kerek gila xnak snyum..dah tahu yus blaja katne baru snyum sampai tinge..nak free treatment lettew..haha..just kidding:D

Cik Puan Izan❤ said...

teringat pulak lagu senyum...tak perlu kata apa2...senyum...^^

serekkoyan said...

suka ayat terakhir, senyum utk Allah.. kerana segala yg baik dan indah itu dtg drNya.

safurara said...

sgt suke entry ni kak,betul apa yg akk kata tu,actually senyum tak kena byr pon,ianya sedekah,dpt pahala.pahala pon tak nk ke.haih~

kt sekeliling rara,sume org hot2,dreesup artis,tu dorg kedekut senyuman kot. =(

♥:: cik fafa ::♥ said...

senyum xperlu kata apa2...=)

senyum itu satu sedekah... bila kita senyum semua orang akan berjangkit.... =)

nur amalina athman said...

suka dgn entry kak nurul..entry yg cukup memberi makna yg mendalam..

najwa's said...

reading dis with smile. :)

senyum seindah suria, amatlah berharga~

ku tersenyum, kau tersenyum,
kebahagiaan terjalain~ :)

Unknown said...

senyum tak perlu kata apa2

. said...

malu nak senyum.
gigi saya kuning.

Miss Ff said...

*sigh* lps ni saya nak lbh kerap senyum. saya susah nak senyum dkt orang yg xkenal. Especially lelaki, sbb nnti diorang ingt sy syok kt diorang plak, kuang3X. It really happened, that's why sy sangat berhati2 klau nak senyum kt orang

FAraH MuniRah~ said...

Betol tu...sgt3 stuju.. Ntah laa nape sekarang nie orang susah sangat nak senyum.. =)

Unknown said...

senyum seindah suria...yang membawa makna...senyumlah dari hati...duniamu berseri..

Aunty P :) said...

super setuju !
sometimes, I tak taw la might be mentality sesetengah orang yang 'tak kenal, tak payah senyum'

normala_ali said...

btol 2 sis.. senyumkn sedekah.. :)

eLLa said...

;)

| CIKZEK | said...

saya senyum kt kak nurul ni ^_____^

| CIKZEK | said...

saya senyum kt kak nurul ni ^_____^

Amy Syahirah said...

sis nurul terbeeeeekkk !!

Wanybunny said...

just smile with the world, and we'll smile along with you :)

KhairyynaZulkifli said...

betoy! senyuman jugak buat org yang dalam keadaan susah hati menjadi lega. :) jadi. senyumm laa selalu. :)(:

ewanthology said...

klu senyum, hati panas pun boleh jadi sejuk

sumaiyah mokhtar said...

kak nurul kalau senyum semua org jatuh cinta :)

Unknown said...

(^_^)
senyum-senyum-senyum-senyum

nooren shukor said...

nurul, i love ur blog so much. lots of meaningfull content. keep it up ya. i luv it. =)

Sh.Aida said...

saya senyum kat akak..:)

THE GREEN said...

salam nurul..

sweet :-)

btw, al-fatihah buat blogger blog Telordibasuh yg baru shj kembali ke rahmatullah hari ni..

Ct Kamila said...

suke entry ni..

sometimes menyampah dengan org2 yg sombong ni.. seriously..


sekaye mane pon kite, tak kan kekal sebab ia bukan milik mutlak kita kan..


:D

Norliyana Kartini said...

Senyum, tak perlu kata apa-apa. :))

puteriyangsenyum said...

suke suke suke. sgt setuju :)

Anonymous said...

I like..fill his world with smiles.. :)

Judiene said...

Senyum seindah suria, yang membawa cahaya.
Senyum lah dari hati, dan hari kan berseri.
Erkk?? Betul ke lirik yang kedua tu?
Huhu.
Teringat balik lagu ni dulu kan.
Yup, dengan senyuman, hati yang gundah akan menjadi tenang.
So, sentiasa lah senyum!

:)

Nizam Ijam said...

senyum tak perlu kata apa2 :)

saya letak awk di bloglist saya k :)

jemput join my segmen :)
”Nizam Ijam-Segmen Tempat Menarik di Kawasan Anda ”

Mila Ahmad said...

senyum :)
X perlu kata apa²

qaseh tia said...

kita suka senyum kat sume orang..:)

kaizen said...

nice!!!

Anonymous said...

sokong...
rs nye senyum tu sedekah yg paling senang & murah .
ada jgk kwn kt opis ni yg 'kedekut' sedekah. sdangkan time tu kt surau , mmg susah nk tgk dia senyum.. bkn kite nak suh dia berckp pun.. just senyum , dh nama pun 1 compy

unknown diary said...

nice ~~

Missy Fatihah said...

yup2, betol tu pe yg sis cakap. bukan susa pon nk snyum kan. teha mmg geram gler kdg2 kat hostel ble jumpe ngn bdk2 laen kos thah snyum je. wpon xknl dowg tetap snyum gak. tp bleh die wat muke masam ngn kte.. mmg bengang ah kan.. sabo je la..

Zya Amalis said...

AM I DA FIRST COMMENTOR....hahaha

YUPP...senyum...x perlu kata apa2x...

nice entry...

Unknown said...

senyum...senyum...senyum..lagi2 bila de masalah..rasa hilang jap masalah.. :-)

shamyheart said...

Senyum itu adalah ubat :-)

Ubat anti-tua. Hehe~

Jom kita senyum seikhlas hati.

Biarlah diorg tu mahal dengan senyuman, tak ek mana pun. Tapi diorg akan nampak seorang yang tak mesra, muka ketat.

eienrazak said...

sorry,nak tanye is this you?

http://www.facebook.com/profile.php?id=100002394675886

i think someone trying to be exactly like you..Hehe

msredcheesecake said...

cik nurul,
senyum ada lah cara paling senang nak dapat pahala sedekah...senyum...hehee

Asha Nini said...

betul tu...org tu layak dipanggil sombong bila dilemparkan senyuman tetapi tidak mahu membalas

eyka said...

eyka sukee senyummm!! hehe


^_______________________^


sis kalau kite meet eyka tnjuk senyum eyka tauu! hehe:)

Unknown said...

sy sedang senyum (^__^)

Izzul Amir said...

org malaysia bukan sombong . tp mrk tak suka senyum
-..-

far byieb said...

im lovin it...tengah senyum ni ;)

Nanie Hussin said...

:) smile to you my dear. i do agreed with you nurul.much love.

amier azrul alias said...

ya senyum itu sedekah.
tp mungkin kdg2 org yg kite jmpe ade probs.
or ade tekanan keje.
huhu

positive thinking.
hee :D

Mira3dora said...

saye tak suke peniaga yg tak reti nak senyum!