03 October 2010

suatu ketika..

Bismillah..

coretan ini untuk nenek aku..nenek aku sudah tiada dialam fana ini..namun..dia sentiasa hidup dalam kenanganku…berbicara tentang nenek..banyak perkara yang aku sesali yang xmampu aku lakukan semasa nenek masih ada.

nenek bagaikan ibu kedua ku.sejak kecil hinggalah dia tiada..nenek adalah pendampingku selepas emak.nenek walaupun tidak melahirkan aku..tp dia yang menjaga dan mengasihani ku tiada tolakbandingya..

terkenang nenek yang susah..buat airmataku mengalir.terkenang saat nenek membawaku ke bendang, dari kejauhan aku duduk dibangsal memerhatikan nenek yang tua bersawah..betapa aku ingat saat aku menyumpah2 kerana lintah mengigit kakiku..neneklah yang memujukku..

terkenang saat aku dimarahi emak hingga aku menangis..neneklah yang beria-ria membelaku lalu memarahi emak..sampai emak pon menangis.nenek akhirnya berkata..aku dan emak adalah sama..

terkenang saat aku tidak memahami tulisan jawi dan aku bertanya nenek..nenek cakap nenek xboleh membaca.aku mengatakan betapa nenek rugi tidak bersekolah..nenek kecik hati tapi akhirnya aku sedar.nenek orang susah, nenek tidak mengenal huruf tapi nenek sangat budiman.

terkenang saat aku tidak mahu kesekolah tadika..neneklah yang mendukungku sejauh 1km semata mata nenek tidak mahu aku ketinggalan.nenek bersawah kerana menurut nenek..mahu memberikan ku kesenangan kerana nenek faham..emak, ayah, punya anak yang perlu ditanggung, kerana nenek tahu, ayahku baru saja memeluk islam dan tidak mewarisi sesen pon harta keluarganya.kerana nenek tahu..betapa aku menggemari susu dan tidak minum minuman lain. walau dilarang emak, ayah, nenek tetap bersawah sampailah kudratnya telah tiada.

terkenang suatu hari ketika aku kecik, nenek deman apabila pulang bersawah dan aku berjanji pada nenek, bila aku besar, aku akan beli kereta untuk nenek,aku akan letak aircond dirumah nenek, aku akan beli pakaian cantik2 untuk nenek.tapi satupun tidak sempat aku tunaikan

terkenang juga saat nenek memandikan aku ditelaga, dimana aku bermain2 dengan air sedangkan neneklah yang bersusah mencedok air..betapa teringat aku mempersoalkan kenapa nenek miskin hanya kerana aku cemburu melihat kawanku mendapat anak patung yang besar dihari jadinya, tetapi nenek memberiku hanya sebatang ice-cream.

bila nenek sudah tua, betapa aku teringat aku memarahi nenek kerana kencing merata,betapa aku memarahi nenek kerana tidak mahu mandi, betapa aku memarahi nenek kerana enggan makan makanan yang aku sediakan..padahal dulu..nenek tidak pernah memarahiku walaupun aku kencing diatas kain nenek, nenek bersabar memandikan aku yang berbagai ragam..nenek bersabar memasak berbagai jenis makanan untuk aku walaupun aku tidak menjamah..nenek tidak pernah memarahiku..

bila aku balik dari university, aku melihat betapa nenek kecik hati kerana aku tidak membelikan kain batik untuk nenek tetapi hanya membeli untuk emak.betapa nenek berkias mengatakan ianya cantik dan aku berjanji akan membelinya untuk nenek..betapa aku menyesal aku terlupa..

teringat hari2 terakhir nenek..betapa kata emak setiap hari nenek menyebut namaku..tapi disebabkan tugasan dikampus yang banyak.membuatku tidak sempat untuk menjenguk nenek.betapa emak merayu supaya pulang segara dan aku mengatakan aku sibuk dengan kuliahku yang penting padahal aku terlupa..nenek sentiasa mementingkan aku dulu..

betapa hari itu..masih aku teringat aku mahu pulang menjenguk nenek..tiket bas pukul 8pm..tidak sabar2 utk aku pulang mencium nenek..betapa aku ingat aku meraung seperti orang gila apabila pada petang sebelum aku pulang..aku dikhabarkan nenek sudah meninggal dan urusan jenazah harus diselasaikan segera.betapa aku meraung apabila aku sampai dirumah nenek sekitar 5pagi keesokannya..nenek sudah selesai dikuburkan..betapa aku meraung..aku tidak dapat melihat nenek buat kali terakhir..betapa mayatnya pon aku tidak sempat menatap.

buat nenek.aku merinduinya dan aku menyesal kerana tidak dapat berbuat kebaikan kepadanya semasa dia hidup..sesungguhnya ketauhilah..sangat pedih apabila orang yang disayangi pergi tanpa sempat kita menghargainya..

nenek walaupun bukan yang melahirkan aku..tapi dia menyayangiku melebihi siapapon didunia ini..

just to share..i really love sawah..Sampai sekarang..bila balik kampung..aku pasti akan berjalan-jalan disawah..membayangkan waktu kecilku mengikut nenek ke bendang..setiapkali aku melalui kawasan sawah padi..neneklah yang berada dalam fikiranku..

p/s: thanks to muizzudin coz shoot me here..i really love the pictures.





life is so beautiful.isn't it?


harus akur..setiap yang bernyawa pasti pergi..harus redha walaupun pedih untuk diterima..

28 comments:

Fyka said...

sgt2 tersentuh dgn coretan ni..
T__T

Ari Blog said...

tersentuh jp..bgi sy sawah ni memberi ketenangan sgt..time2 ptg angin kuat..klu blek je kmpung msti duk lpk sawah jp..bes...:)

Whoopz said...

Betol la kot org kata nenek lebih syg cucu dr anak sendiri.. Ur nenek really love u.. Bykkan sedekah al-fatihan buat arwah nenek.. :)

Shah Iznan said...

anda amat bertuah kerana masih sempat untuk mecoret kenangan walau pun hanya seketika..:)

hiro said...

luahan hati seorang cucu...

nenek sy ajar saya ngaji. tp saya selalu ponteng. nenek tak kesah. asal dlm sehari kene mengaji al-quran.

simon said...

sedy nye nurul..
sbr la ye..yg dtg dri bumi ni pasti akan pergi jua akhirnyaa kn..
sedekahknlah alfatihah sekt nenek nurul ye..;)

deus X machina said...

al fatihah untuk nenek

nabihah ramli said...

so touching..-.-

Encik Tikus said...

arwah nenek nurul seorang yang baik kan ? nenek en.tikus selalu pesan belajar tinggi2, rajin2. Kadang2 antara cucu2 dia. Mesti dia cari en.tikus dulu kalau kami sekeluarga pulang ke kampung. :')

- Cik Norazlina [@tau] Nora - said...

salam Nurul..
jangan menyesal apa2 ya...
Allah sentiasa menguji kita...
pengajaran buat kita..."hargai apa yang kita ada, supaya kita tidak menyesal setelah kehilangannya"

doa dr cucu yg solehah buat nenek tersayang. semoga rohnya dicucuri rahmat Allah...Amin...

[maaf jika tersalah kata...]
sy sedey juga...

nk tny..nk tny..siapa muizzudin??
nak tumpang bergambar juga..gmbr sume cantik2.... ^_^

ceguzeha said...

adehh kakak...
im touched! =.="

cEro said...

sungguh tersentuh...rase nak je balik kmpung skang peluk cium nenek...

muizzuddin yahaya said...

nama saya salah eja....keciwa...
:(

Nurulbadiah Lai said...

fyka- nurul pon sedih sgt syg..

ari- nurul pon suke sgt duk kat sawah..

whoopz: ye..nenek mmg ramai syg ccucu kn..

shah- tp sy masih sesal saudara

hiro- awk mmg nakal okey

simon-terima kaseh syg..

daus- thanks awk

nabihah- me too

encik tikus- sgt2..

nora- owh..thanks syg..
muiz tu die photographer sygg

ceguzeha- adik manje..:)

cero- jom balik kg..

muiz- sorry bro..hahaha

crayon said...

anda sangat rajin menulis.. sawah tu tang mana?

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

sygg, did u believe if i said i'm crying when i read this notes??? seriously, it so touching me!!!!

NAJ HEBAT said...

please dont cry dear,
sebab kalau kau nangis, aku nangis sama...


wuaaaaaahhhhh!!!!



aku suka pic tu. aku tak pernah pergi bendang atau sawah.

nnt aku nak jumpa kau. biar kau bawak aku g sana..


then kite pose sama2..


life isnt beautiful... if u put on a sad face. chill.. enjoy!


woah! tak percaya aku boleh berkata sedemikian!


and.. it would be great kalau kau boleh tangkap pic tu ngan aku..

aku comel jugak!!
(puji diri sendiri, sbb org lain susah nak puji aku dgn ikhlas, tak salah kan?)

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

nurul, sedih :(

BLADE EDGE said...

salam nurul...


haiii...teringat kenangan zaman budak2 dulu..

Nurulbadiah Lai said...

crayon- sy rajin menulis sbb sy malas membaca..hikhik

ffi- dont cry baby..if u cry..i will cry lots..

naj- thanks n my pleasure..:))

zama- nurul lagi sedih syg

blade- zaman kanak2 yang indah mmg xdapat diulang lagi kn..rinduu sgt

Amalina said...

makes me touched too..
but but...nurul sangat cantekk...
linn tag nurul taw..;)

ctpayong said...

walau payah, redha itu bawa bahagia sebenarnya.

h A n Y S said...

seriously, hampir bergenang air mata bila baca entri ni..huhu..
T.T

..DaK KeCiK.. said...

ternangis sudah..sedih ah nurul.

Tomato Gurl's Life said...

sedinya baca entry ni..rindu nenek..T_T

Anonymous said...

sedih.kite same.rindukan nenek yang jage kite mase kecik2 dulu.nenek bile kite besar,kite xpenyabar,sikit2 nak marah,xpuas hati.tp bile nenek dh xde,kite terfikir mcm mane nenek bole jage kite dgn sabar.nenek i loe you :')

Anonymous said...

1st time sy baca blog awk. awk cantik, comel & sangat memberi inspirasi. entry ni paling sedih. (mnangis gila T_T) i miss my grandma..
nurul badiah !! i love u

Anonymous said...

U ar bad..why u forget ur nenek..sad sad very sad