26 October 2010

ini bukan konspirasi..ini nasihat je..

actually entry ni aku just melahirkan satu pandangan peribadi..sebab aku tahu rata2 dah tahu pasal konspirasi ni..okey kat sini aku xnak cakap pasal sesiapa or mengutuk sesiapa..tp satu pandangan dari perspektif aku.

apapun alasan kita..pertama..jangan kita menjadi penipu atau pembohong..apatah lagi berkaitan dengan diri kita.ambil contoh yang senang..dalam blog ni..kalau kita berbohong..ya..siapa kisah..tapi kalau terlalu ramai yang percayakan kebohongan itu..itu sudah menjadi kebodohan dan si pembohong harus ada perasaan bersalah terhadap pembohongannya itu.

penggunaan gambar2 yang bukan milik kita tidak salah..contoh beribu-ribu orang menggunakan gambar artis, atau gambar sesiapa saja..tidak salah jika kita creditkan kepada pemilik gambar itu..or at least..jgn mengaku tu gambar kita.kalu kite mengaku sesuatu yg bukan hak kita..itu namanya xde etika xde nilai moral. apatah lagi terlalu ramai yg percaya itu adalah milik kita..ini sesuatu yg salah dan tidak patut.

di alam maya..penipuan berlaku dimana-mana..iye siapa kisah..tipu ke tidak.tapi harus di ingat..
cara tidak menghalalkan hukum.
aku sangat2 membenci seseorang yang fake.jangan cakap bende sebegini satu perkara remeh..

ambik contoh.bagi pembaca setia blog aku..tentu tahu pasal isu gambar aku dicuri dan diwujudkan satu akaun fb atas nama NURULNAZRINA..

Si pembohong itu berlagak itu adalah die..menggunakan gambar aku..chatting dengan lelaki konon2nye pemilik gambar tu adalah die..menipu belajar kat oversea..duduk di KL, menerima dan mengiyakan itu itu adalah die..sampailah satu saat aku tahu..tetapi die dah ade ramai kwn kt fb yg percaya itu adalah die.
aku apa lagi terus msg, attack semua, n termasuk msg2 semua kwn2 lelaki dlm fb tu yang aku baca ade chat, ym ngn die semua.yang NurulNazrina tu adalah FAKE IDENTITY.tetapi jawapan yg aku terima..aku dituduh dengki dan aku pula dituduh sebagai faker.konon2 aku curi gambar die.
celaka betul aku menyumpah dengan segala dirty words..semua aku sebut sbb terlalu sakit hati..
then aku terima satu msg dari peminat die(yg menggunakan gmbar aku)..

yang ayatnya berbunyi..

rilex la..sekadar dunia internet ni..tu pon nk kisah.bukan nye die ade buat susahkan hidup awk pon sampai nk report polis semua.

aku xreply sbb aku tahu..bergaduh dengan orang yang akalnye pendek xakan membawa aku kemana..malah die akan mengalahkan kite dengan ayat2 yang manis dan mengelirukan..
itu pelajaran yang aku belajar..

aku xcakap yg aku cantik sampaikan ade peminat yang meminati gambar aku, tetapi..si faker itu sangat manis berkata kata sehinggakan membuat orang meminati die, sehinggakan membuat orang tergila gilakan dia dan memuja2 die(padahal die menggunakan gambar aku)..dan dia sgt pandai membuat ayat hinggakan peminat die cakap aku sebenarnya adalah palsu.aku pulak yang dikatakan akaun fake..what the fish!
mase tu gambar2 aku sumenye xpakai tudung, so apabila aku bertudung, lagilah die membelit dan twisted the fact untuk membuat orang percaya DIA adalah benar, bukan fake.

now i wanna know?it's that legal to do so?bagi aku..nasihat aku pada semua..please..jadilah diri kita sendiri.kalu kita ramai stalker pon..kalau takut orang buru kita..banyak lagi cara yang boleh kita buat..not that kind of silly things like that..isn't it?

manusia semua xsempurna..tapi biarlah ketidaksempurnaan kita itu adalah benar kite mnjadi diri kita..tidak sempurna dalam belajar dan menjadi manusia yang baik tidak mengapa..tapi kalau menceritakan sesuatu pembohongan..itu bukan tidak sempurna..tetapi itu adalah satu ketidaksempurnaan yang disengajakan..where is your morality?

hanya satu pandangan..

p/s: since aku amik law..dah banyak terdedah dengan court practice sume.. termasuk dengan subject2 law yang aku belajar..actually dunia ni terlalu banyak dengan penipuan..ayat2 yang manis..kadang2 muke penjenayah sangat innocence sampaikan time dekat court..aku terkulat kulat..xpercaya..xsangka die adalah tertuduh..ni lesson yang aku belajar..dont judge a book by its cover, by its words..nak tahu mcmmana buku tu..elok ke tidak..kita harus kaji..harus teliti satu2..barulah kita tahu buku tu bagus ke tidak.kalau setakat ciplak dari mana2..useless je..so kumpul bukti banyak2..then sue that book's writer..hahaha:)

hidup ini penuh dengan ketidaksangkaan..kadangkala boleh buat kite keliru..kadangkala boleh buat kita menyokong kesalahan dan menentang kebenaran..

jangan tertipu dengan muke yang manis tu baik..kadang2 muke yang mcm pembunuh kat sebelah aku tu lagi baik dan mulia..

dan dalam menilai sesuatu perkara baik atau buruk..harus bersebab..sebab itu haruslah kukuh..jangan membuat tuduhan melulu..semuanya harus disertakan dengan bukti..mencari kebenaran itu wajib walaupon payah mcmmana..maka carilah kebenaran dan berkata benarlah walaupon pahit.

namun tiada siapa yang sempurna dalam dunia ni..kadang2 manusia tidak terlepas dari membuat silap..sedar dan insaf..tanda dia orang yang beriman.peluang kedua sentiasa ada untuk kite memperbaiki diri..insyallah semoga kite semua berada dikalangan orang2 yang diberi HIDAYAH..

itu sahaja..sekian dari NURULBADIAH LAI..

66 comments:

Anonymous said...

says:npe la nk jd copycat nie..
jd diri sendiri dh la..
pelik la..

My MiRa said...

hehehehhehe ya itu dia nurul dah bersuara...heheh i like!!!!

fendidahada said...

baiklah..saya senang reveal diri sebenar..biarla satu dunia tau..hehe...

nerves said...

ye!betul

kurangkan kontroversi, tingkatkan konspiraa..
errr..
produktiviti

=)

ENCIK TIKUS MALAS NAK LOGIN said...

cantik pic even background dekat lori-lori keh keh keh

sab said...

kalau hipokrit cm ne ek? ade beza ke? adeih..

safiyyahosman said...

ahahaaha...fake fake fake...ntah apa apa kan...bca la entry pasal fake tue..ada byk..ahahahaah

Unknown said...

Sab....klu hipokrit tu pun kritikal juga!! hahah!!

yunk, u r 100% right!! u've made ur stand!! i'm with you!!

xoxo!! muax!

Prettyvrach said...

Lorr...ade manusia mcm tu ek?kekeke..die da xde keje lain ke?abaikan jek la orang2 macam tu..xkemane tu..lambat laun die da penat die berhenti la buat kerja gile tu.=)

-telOrDibAsuh- said...

ape act copyright malaysia hahaah..

Call me, Eyka said...

strong girl :)
walau dah jd kt u mcm tu pun u still masuk kan lg gmbar2 u kan?
btw, kebenaran selalu akan menang. percayalah.... tak kemana pun budak yg fake identity ni..
masa ni lah kita belajar macam mana nak bhadapan dgn org mcm tu kan? ppepun...bergaduh mmg takleh settle kan masalah.. fuh. pengalaman mu mengajar ku...

Nurulbadiah Lai said...

anyna_ yes dear..kenapa nk copycat n nk jadi org lain..xkesian kah pada org yg dirasa dipermainkn?

myra- yup dear..i always hold and stand for everything that i totally believe BENAR..just honest with myself..

FENDI-yup itu yg sepatotnyaa..

bius- betul2,sokong anda

encik tikus-hah..bodek nihh

sab- hipokrit pon salah syg..

alexayussida said...

kadang2 muke yang mcm pembunuh kat sebelah aku tu lagi baik dan mulia..

hahaha..nurul ni..lawak la:D

Farahiyah Jasmi said...

hurm, byk btol fraud yg berlaku akhir2 dalam dunia maya. sabar la nurul. da best part is, u seems so glamorous n adorable kot so dat girl cube nak pakai imej u. yg tak best lak if something bad done by her, u'd be blame for. haih. let's pray dis girl learns her lesson sumday.

Roxy zai said...

syg..u ada 1K +++ followers..kitorg dah kenal u camna n tau which one is the real one dan tipu punya..so bloggers2 skalian..apa kata kita serang the faker tu???hehe..coz bt masa skrg mmg u yg kena tuduh the faker but we it's not..hurmm..

Radin87 said...

Hmm.. you takder musuh kan? atau sesiapa saja yg dengki kat you?
Mungkin dia ni saja nak glamer kot. Pasal guna gambar artis, sah2 kantoi nanti. guna gambar orang biasa-biasa takder sapa nak kacau.

apa-apa pun, jangka hayat orang camni tak lama la.. mesti nanti jatuh ke tanah gak. sbb, benda2 copycat ni kejap jer.. dia perlu harap pada yang original.

Well, as a law student, I think you know what you should do.. (^_^)

~ As ~ said...

zaman cyber skrang ni, bkn si faker yg perlu dirisaukan, perlu risaukan diri kita sendiri yg bakal tertipu dengan faker.

AzRin Kamaludin said...

aduhai! ada jugak ke org mcm tue??
perlu ke guna gmbar org lain ps2 mengaku diri sndiri...sabar yea cik nurul...ngeee~

Salam Perkenalan...;D

Unknown said...

Aku pun tak paham org yang takleh menerima kenyataan & tak leh menerima diri sendiri seadanya sampai sanggup guna identity org lain.
Nurul, you know who you're and stay the way you're ok.. :)..
kuman "18SX??.." Entry

Rafhan said...

The world is full of Lies (aku curi ayat yusufultraman).

Persoalan: Apakah yang membezakan antara yang tulen dan yang palsu?

Jika yang palsu itu adalah emas, maka tidak bernilai lah ia di pajak gadai.

Jika yang palsu itu adalah peralatan elektrik, ia boleh membahayakan kan pengguna (sebab xde cop sirim)

tetapi, jika yang palsu itu manusia, maka hilanglah kepercayaan manusia lain terhadapnya.

Amni said...

sebab kamu cantik, tu yang ada orang nak tiru kamu tu... mungkin nak hilangkan bohsan.. tapi bahaya jugak tu.. hoho...

Naz Al Yahya said...

just be urself, that better...act like the way u are...chewaaa~ trus lyric lagu nih.

btw, konspirasi yg dtimbulkn mmg kelakar...pames sekejap org tu. adoiii...mcm2 kan pe'el manusia kt dunia ni..

Unknown said...

xperlu nk ikot org atau jadik copy paste...

jz be urself...mgkin kte akn jadik lbh baik dr org yg kte tiru tuh...

THE GREEN said...

salam nurul..

thanx 4 dropping by at my blog. x try ke send report to fb kata berlaku violation gmbr2 nurul supaya fb block akaun org tu?

itulah namanya manusia dik.. apa yg saya blh kata, privacy policy kat fb pun xmembantu sbb ni bukan berkaitan teknikal tp sikap org. rambut sama hitam tp hati lain2. yg dlm hati tu la yg kita xtau. kalo by teknikal, org blh letak setting xblh copy gmbr, tp still function printscreen blh guna..

org tu xde identiti sndri ke sampai letak gmbr org lain utk tarik org ke akaun fb dia? lg teruk mngaku dialah yg btul walhal org sbnrnya bukan gitu..mana boleh!

rilex la..sekadar dunia internet ni..tu pon nk kisah.bukan nye die ade buat susahkan hidup awk pon sampai nk report polis semua.

psl komen org yg kata gini, mmg dah dikira mnyusahkan org. hari ni maybe tak berlaku apa2 lg, senang cakap la! tp in da future kalo2 ada yg buat yg bukan2 guna gmbr kita (kita xtau), kita jugak akan jadi mangsa. xkan la bila dah kene masa tu baru nak pikir? all readers n commentators - beringat2 la sebelum terkena!!

semua org xsempurna dik...dgn ketidaksempurnaan ni la kita blaja jadi lebih sempurna.

THE GREEN said...

anyway..just to say a few words to org yg komen ni:

eykameow:
mmg x ke mana pun org yg fake identity tu..cuba kalo peminatnya jumpa nurul yg btul ni depan mata. tunjuk i/c skali. what will happen then??? masa tu faker tu akan rasa la 'pulang paku buah keras'..tau la langit tu tinggi ke rendah..hehehehe (gelak jahat) :-D

alexa: hahaha!! setuju!!

farah: itu yg susah. xpasal2..kalo org buat yg x elok, kita pulak blh jadi mangsa.

Tiq said...

Kak kena berhati2....
Bila nak letak gmbar buat
watermark besaq besaq.

dkt satu satu gmbar kak.

Dkt blog buat disable right click
ye...Supaya org tk curi gmbr kak.

Be strong ! (:

Anonymous said...

well done!! :3

Anonymous said...

well done..
:3

Anonymous said...

babe i always love the way u are!!
u mmg berani la..i pon heran kenapa dalam dunie ni ramai sgt orang nak jdi fake..

contoh si fida tu..i xkesah lah cerite die baik camne pon..tp kalu dah gune gmbar org len berkali kali.pastu claim gmbar die.apa gune nk hormati penulisan die lagi?satu penipuan dan i rasa kalu bleh i nk sound kat depan muke die..wehh dah la berlagak ayat baik2 kalau selame ni kau tipu aku..tipu pembaca ko..kn?

fida same je mcm kau ade kwn baik.kawan baik tu baik giler dekat kau.tp rupernye die ni fake..fake dibelakang ko.apa ko rase?tertipu kn?
aku heran dengan orang yg backup fida yg terang2 dh menipu.dahlah private blog.klu benar..jdilah mcm cik nurul ni.die ckp benar sbb tu adalah diri die..huhu..

emo pulak aku!!huhuhu.
tp nurul i setuju sgt2 dengan pendapat u yg i tahu u tujukan secata general tp i nk laung..i tujukan ni khas tuk FIDA AISHAH dan peminat beliau!

hahahhaa..

Suara Kalbu said...

Tak habis-habislah orang nak dengki kat Nurul ni. Kasihan adik akak ni.

Sabar yer ...Allah tahu dan Allah balas. Tak sekarang..esok lusa siapa tahu

ini bukan lawak said...

agreed nurul!!jgn menipu.jgn jdi fake.
sbb nanti bila dah terbongkar..malu besar.
aku lagi senang.xhensem.muke cam lipas.xletak gmbar terus.nk guna gmbar org lain.rase cam hipokrit lak.senang2..xyah letak gmbar.org xnak bace sudah

anon: fida tu dah mintak maaf.maafkn lah.org salah kite kite bg peluang mcm yg nurul ckp tu.kesian die sbb fida tu cam saiko.so terima jelah ape die ckp..udah udah le anon..

Anonymous said...

ini bukan lawak-
aku kalu budak2 aku maafkan.
kalu orang yg tulis dalam blog mencarut merepek aku maafkn
tp ni tulis baik2 semua dowh.ckp pasal agama.pasal moral.pasal budibahasa.tp die sendiri xbudi bahasa..apa kes?

hahahah.sorry nurul.i xnk hangitkn blog u.kan jadi cam tubelawak lak.

i love u nurul!

definitely.me said...

i've experience this thing 2-3 years ago.
smpai skrg pn de lagi fake account using my pic..
but yeah,kena serang pn pnah.
buat cool je. soon or later die akan diam. God knows what happen dear.
walopn kita sakit hati cmna pn, yg pnting kita tahu siapa kita.

dont worry. time will tell.
God knows how to handle those things.
Try to chil ok? :)

Anonymous said...

aku sendiri, sebab kan dalam hidup aku nih, sedari dulu lagi aku cukup pantang dengan penipu. tipu hal kecik2 pun aku pantang. apatah lagi penipu besar malah komplot penipuan macam ni. boleh lak bf dia bff dia pun sama claim tu gambar dia. bf dia tu lagi. dalam blog pernah cakap pasal tips berblog bagai. konon uruskan blog gf sendiri. tapi sama2 komplot menipu. macam haram je.!

Hana Soffelia said...

Sian Nurul.. Sabr ek Nurul. Anggap la org yg curi pic Nurul 2 mukanya buruk benar ++dengan perangainya yg buruk, sampai xsggup nak dedahkn muka sendiri, duk guna pic org lain utk attract other guy. U r gojes babe sbb 2 ada org copy ur pic...

Anonymous said...

i love u anon
i love u nurul
stalkers konon..u beyonce ke?? ke puteri gunung ledang? xpon merak kayangan??
wut a lame excuse!
she doesn't deserve our respect!
fullstop.

Anonymous said...

bencik2 fake.. fucker pun bencik2 gak..hahaha..

biar xensem?xlawa tp jgn jd penipu

cEro said...

secara peribadi,
bab kes fida tu,
aku tak rase dia salah sbb gmbar2 dia tak ada kata pon itu dia...

tp dlm kes ko, mmg dh pkai gmbar ko terang2 dan kata itu adalah dia,
so itu mmg salah...
boleh bawak mahkamah, kan??
ko bakal peguam, ko tau laa, kan??

just be as you are..

Anonymous said...

wanna make it much more easier.. len kali mu dituduh sebagai orang fake id.. mu cakap kat para lelaki yg percaya fake id too adalah kamu memaksa si fake id buat satu aksi dalam pic yang tak pernah mu buat or upload dalam tenet... kompem kantoi minah too nak buat aksi macam too since dia adalah faker.. hahahaha...

-->kenapalah ak xcadangkan benda ni awal2 dulu.. =_="..

p/s:muka pembunuhkah aku??. hak3..

captain kelas yang pemalas..

A Fans of Lee Family said...

tak sangka plak fida macam tu
oh.
ku tertipu..

Wahidah said...

speechless jap..

aper2 pun i like ur pics..even background lori jer..cantek seh

cik mas said...

org mcm ni x bersyukur dengan kejadian Allah....

ain kadir said...

yelah kan sis,,saya pon pelik kenapa ada org nak copycat kita?saya pon mcm tuh jugak..ada sum1 niyh mcm try to be myself la sis..xtaw ape mslh dye ntah,,klu sis kena copycat muka..yg sya niyh plak dye nak copycat cara penulisan + dri saya kowt?ntah..

kadang2 kelakar la org camniyh,,maybe dye xb'syukur ngan ape yg dye ada kowt kan sis kan?

nway..suka baca blog sis..ayat2 meletopp makk!hehe..

p/s : sory menyebok jap! :D

Rara Farah said...

giler ah...100% same..huhu..sian sis..
tp believe me...rmai lg kt lua sana ta sedar mereka dikopi...err...in bm tuh...hehe...sengal la....sabar yep sis....caye sis ta caye kt dye...hampeh

Mimi Saidi said...

kes plg hangat..blog fida aishah. fake identity.huhu..

btw, u look so great in black n white. nothern uni ni kt mne ek? mcm best je. btw, i'm also a law student.but asasi only la.cnnot persue 4 degree bcos of muet. haha..what a shame.

A~ said...

hi there, this is a good entry for people to actually learn & do something about it hey :) and nice blog u haf here. keep it up.

Anonymous said...

cero- aku nk komen kat ko je.aku baca blog ko tp aku xsokong kata2 ko.

ko tahu fida aishah tu betul2?aku ni dari awal2 lg dah ade dlm friend list die, follow blog die..mula2 letak gmbar sekerat2..bile tnye ckp sbb ramai stalker.

aku ingt lg kat fb die letak gmbar2..and semua org memuji die, die iya kn..iya kak..fida lah tu..iya kak, fida xsehat..sbb tu gmbar fida camtu..aku ingt lagi..
masa tu aku kagum giler sbb aku rase die budak baik.

tp lama kelamaan, aku perasan ayat2 die sebenarnya nk show off, nk tarik org baca n dtg blog die..

perlu ke tulis, diulang2..aku hanyalah anak kacukan mat saleh berwajah korea?asal sakit sikit tulis anak mat saleh berwajah korea yang muka sedia putih ni bertmbah pucat la apa..aduh saiko..

pastu aku pernah beberapa kali hantar komen yg aku ckp tu gmbar orang lain, kenapa muke lain2..tp die xapprove.
kalu die jujur, die xakan mcm tu.

siapa kata die xmengaku tu gmbar die?
kalu ko ikuti blog die, die menegiyakan semua..kat dlm fb lagilah..die siap komen2 psl gmbar tu..bff die lagi.bg die lagi..Ya Allah, apa jenis manusia camtu?aku xbute malah xbodoh mcm korang yg sokong sgt fida tu.aku ingt satu2 apa yg die mengaku gmbar die..

paling kelakar ada satu entry letak gambar pompuan mcm nampak sekerat.die ckp die xpernah make- up.dlm gmbar tu lips pompuan tu mcm letak lipstik.ada org komen ini bukan fida kn?sbb fida mana pakai liptstik.tp demi Tuhan Aku nmpak fida ckp..xlah kak..tu fida lah.bibir merah sbb fida deman.aku dah konfius.aku google2..hahahaha..rupernya gmbar kat internet.aku terus tegur die tp die xapprove.apa jenis org ko nk hormat sgt fida tu?

kalau setakat sastera dan penulisan die manis syahdu.tp sebenarnya selama ni die mereka sesuatu watak ttg diri die, perlu ke kite berbangga dan hormat die?
ambil contoh senang, orang yg berpura2 baik didepan. tibe2 rupanya kebaikan die tu palsu..
iman atau org yg tahu agama yang cakap psl agama..semua org respect die..tetapi rupe2nye selama ni die menipu..so apa guna die pndai agama semua?

sekali kesilapan tu boleh diterima.tetapi berkali2?apatah lagi terang2 berterusan gune gmbar orang lain?apa kejadahnya?
aku kalu org jahat buat mcm ni aku xkisah..tp kalu orang yg berlagak baik tetapi rupe2nye die menipu..benci aku pada die mmg tak akan padam sampai bile2.

aku xtahulah kenapa bodoh sgt orang nk sokong die..dah terang2 die menipu, nk sokong lagi?

stalker konon..giler apa?kalu stalker xpayah la letak nama fida aishah klu betul2 nk berkarya?dah klu betul namanya fida aishah dan stalker duk buru die mcm, kalau betul2 die nk lari dari stalker tu..die xkn guna nama fida aishah.fikirkanlah.

konon berkarya..takut stalker duk kacau..sapa lah nk kacau sgt.duk pon jauh, no phone boleh tukar.dlm dunia maya ni klu ikhlas nk berkarya xpyh letak nama sebenar..ini letak nama dan letak gmbar org lain.apa alasan fida nk bagi?
dah terang2 menipu .aku ni xnk jdi bodoh.sikit2 kalu tnye duk ulang psl stalker la..pasal sakit la.tp jawapan kepada penipuan xjwb.

berlambak lagi anak kacukan kt dlm dunia ni yg cantik yg aku nmpak xde la nk reka cerite fairy tales mcm tu.ambik contoh si nurul ni, org curi gmbar die pon die ok je jdi diri sendiri.nak takut apa stalker?

ini setakat penulisan klu betul2 nk lari dari stalker xpayah letak nama fida aishah kalu tu mmg nama die..melainkn tipu jugak psl nama..

jadilah org2 yang celik dan cerdik.huhu.geram aku terasa dipermainkan betul dengan si palsu tu

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

saman je org yg copy gamba kite ni.dhla admit tu die.omg!maybe die huduh sgt kot,tu psl x brani ltak gamba sndiri kn?haha.
Sis, zama really likes d way u r! Love u ! :)

ArifmoraleS said...

orang tua kater sepandai2 tupai melompat akhirnyer jatuh ke tanah juger...
orang muder kater selaju2 cristiano ronaldo pun tapi kalu kene tackle jatuh juger..

start with fake doesnt last forever:)

tubelawak said...

"kadang2 muke yang mcm pembunuh kat
sebelah aku tu lagi baik dan mulia"
syg! i love this quote.. hahahaha..

Bob Merley said...

sue je minah tu. haaha

Nurulbadiah Lai said...

readers: thanks 4 all ur comment..ni cume pandangan peribadi nurul tentang perkara ni coz it used happened to me before bila tibe2 orang curik gmbar kite..mmg saki ati sgt2..

anon-anon: fida dah meminta maaf wajarlah kite memaafkan die dan berharap die belajar dar kesilapan die..
so enuf cakap psl die..lagipon entry ni nurul xtujukan buat fida..cume stu pesanan yg related dengan isu die..

ok?love u readers

THE GREEN said...

salam...

*tepukan gemuruh kat anon (October 27, 2010 9:29 AM )*

hahahaha....terus terang cakap la. semua yg ko cakap tu betul!

kalo ikhlas nk berkarya, buat betul2..tunjukkan la bakat dan hasil yg tak diciplak/dicuri dr mana2..hasil sndiri, tulisan dr perspektif sendiri..cara kene betul..

buat apa ambil hasil org pastu ngaku tu hak sendiri? send mesej tp x approve? nmpk sgt menipunya...kantoi la tu..

anyway setuju dgn pesanan ko - jadilah org yg cerdik dan celik.

nurul: message is clear -
jgn buat kerja menipu,
menulis biar ikhlas,
jgn ambik hak org lain suka2 hati..kalo nak apa2, mintak or cakap elok..pastu credits pd tuan punye harta tu..


take care..

rafiq said...

saman the fakers klu dh tau sape fakers 2....xsusah pn...ajak jer jmp klu dia berani....then guna la segala akta pe bagai utk saman malu :)

Myra Arshad said...

gila tak bole belah copycat macam tu. get a life la pompuan! uhuhu

*tetibe emo* ehee!~ chill okay sis :)

Anonymous said...

betul2!
stju saja!

Anonymous said...

Kesian kat u.. Org yg wat mcm ni dia kurang konfiden dgn diri or terlalu kagum dgn org lain.. Sbb i ada seorang kwn.. Kenal dari masa primary skewl lg.. tp xrapat sgt sbb dia pendiam.. tup2 dia add i..N mcm peramah gila2.. n i tgk pic dia smakin cantek skrg.. tp mcm raya ari tu bila jumpa muka dia len.. dia pon mcm kes org yg curi pic u jgk kot.. inginkan perhatian.. kesian kat org mcm tu.. Apalah nk jd..

Einaz Shah Rizal Thomas said...

haiy cantik nyer tuan punyer belog ni ;)

evagurl said...

agree with ur advice..

but somehow rather i think maybe we should let her go, she admits her mistakes. So let us give her chance.

It just my personal opinion. No offence, thank you :)

http://evagurltingtong.blogspot.com/2010/10/cukuplah.html

XYZ said...

btol la tu... klu nk cilok pic kartun ok la... pic real tunjuk la pic sendiri....

jem aku derrr ngn org prangai cm tu

Anonymous said...

urm.

budakbaek said...

sabar syg..
diam je...dlu.. :)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

dear sis, apa kata kita buat hukum siapa yg berani jd faker, masuk jail.. hahahahah..;DD btw, take care ya kk sygg:)

norfaridahanum said...

gmbr pose tutup mulut mcm tuh mcm pnah ku lihat =p p oh,entri nih tak ada kaitan kan? hahahahhaa

nurfaezah mat junoh said...

be yourself kkkkk...

Anonymous said...

i support u.ni la org msia,amik remeh dgn soal plagiarism.kalo ckp mnde fake,ckp kite yg jeles,tp da terang2 ko menipu.still nk support.