12 April 2011

ulasan peribadi:video sex anwar ibrahim

Picture 003
hahaha.macam sial!!heart that quote!
salam..

video sex anwar ibrahim..
can i say something readers?

saya bercakap bukan atas dasar saya seorang anti or pro kerajaan mahupon anwar..but saya bercakap atas dasar seorang manusia...

fist..bila korang semua tengok that video..and korang cakap..

-eh dah sah2 anwar..muke sebijik
-anwar lah tu..tengok pon dah taw
-kalau xsalah..buktikanlah
-orang kalau dah salah..konfum x ngaku

so..dari ayat2 diatas..korang sebenarnya sedang menuduh seseorang BERZINA..bila korang menuduh seseorang berzina..hukumnya amat berat disisi ALLAH..

siapa yang menuduh berzina terhadap laki-laki Muhshan (yang sudah beristeri), maka maka ia harus mengajukan bukti. Bukti dalam kasus zina adalah berupa persaksian empat orang laki-laki; bila tidak mengajukan bukti ini, maka orang tersebut (si penuduh) harus dikenakan hukum Hadd Qadzf sebanyak 80 kali cambuk.

ni saya nak tanya korang..setakat dengan hanya video sebegitu..adakah patut korang menilai seseorang itu??pada zaman sekarang..apapon boleh terjadi..bagi saya..dalam keadaan ini..korang semua tidak sepatutnye terjerat didalam dosa menuduh orang berzina..sebabnya korang tidak pasti adakah ianya benar atau tidak..

so..berhati-hati dengan ayat korang..kalau korang tuduh seseorang itu..dan kalau korang x meminta maaf..korang tanggunglah sampai mati..

bersalah atau tidak..hanya tuhan saja yang tahu..kenapa korang nak membodohkan diri korang dengan ikut campur mengumpat,membuat andaian sendiri..sedangkan korang tahu undang-undang manusia, adakalanya yang didapati bersalah tidak semestinya dia bersalah..and vice versa..

nape korang nak bising2??pada hari pembalasanya..yang bersalah akan terima balasan..yang menfitnah akan terima balasan..and korang jugak yang termasuk dalam golongan menuduh dan mencurigai seseorang yang lain..akan turut menerima balasan?

korang jangan jadik mangsa politik anjing..korang jgn kotorkan diri korang dengan noda..langkah paling selamat..korang berdoa pada ALLAH tunjukkan kebenaran..bukan menuduh sebarangan.

something saya nak share..dalam negara kita.. bagi mana-mana pertuduhan jenayah prinsip yang terpakai adalah “seseorang itu dianggap tidak bersalah melainkan dibuktikan bersalah. Prinsip ini dikenali sebagai “presumption of innocence.” Prinsip ini sebenarnya diambil dari syariat Islam iaitu berasaskan kaedah “ al-aslu al-‘adam” atau pun kaedah “al-aslu –baraatun zimmah” yang juga bermaksud “seseorang itu dianggap tidak bersalah melainkan dibuktikan bersalah..

kedua..jika benar satu hari nanti..anwar didapati bersalah..didapati video itu benar2 adalah dirinya..biarlah dihukum oleh hukuman ALLAH..ingat..Menuduh seseorang berzina ( termasuk liwat ) tanpa mendatangkan empat orang saksi boleh didakwa melakukan kesalahan qazaf . Qazaf adalah hukum Al-Quran yang diklasifikasikan sebagai salah satu kesalahan di dalam jenayah hudud.

saya tidak menyokong atau menentang mana2 pihak..tapi saya mengajak korang semua mengambil jalan selamat..jangan sia2 je dapat dosa free..jangan menuduh sebarangan apatah lagi ianya berkaitan dengan ZINA..biarlah undang2 menentukannya dengan jalan paling bermoral..dan seandainya seseorang yang bersalah dia terlepas didunia..di hari pembalasan..dia tetap xkan terlepas..

bukan apa..muak dengan pertanyaan..nurul ko rase kes anwar tu camne..ko rase video tu betul2 ke dia?jawapan saya..saya bukan TUHAN dan saya tidak mahu menuduh sesiapa walaupaun bukti ada didepan mata..sebab kadang2 bukti boleh diadakan..saya takut untuk memberi komen sbb saya takut berdosa pada manusia dan tak tahu bila nak minta maaf dengannya seandainya semua ini hanyalah satu pembohongan..

Pandangan peribadi sahaja..yang baik dtg dari Allah..yang kurang adalah kelemahan saya sendiri.

thanks for reading this.

109 comments:

marish sha said...

saya setuju :)

Aretikz said...

Nice one Nurul.. Tp sya xtengok langsung video tu.. hehe..

Entri Lelatest
99 Hari Kisah Klasik Kita : Doa Malam Pertama

Dayang Fazlyn said...

Lepas tgk baru tau yg betuuulll.. Hehe.. Nasib baik ada kawan dak law ;)

Dayang Fazlyn said...

Akak, windu kat akak lah.. ;)

NanaKhairi said...

betul la tu. lbih baik jgn lbtkan diri dan x mgmpul dosa ^^
Tuhan lbih tahu..

Axie04 said...

YA ALLAH
KERDIL RASANYA
BAGI YANG MEMIKIRKANNYA
APATAH LAGI PADA YANG MENFITNAH

saya YANA said...

setuju...betul2.. Yana tak memihk pada sesape..mak pon pesan.. jgn masuk campur.. hahaha...

Anonymous said...

opinion yg sgt amazing..

Qamarul said...

tu dia buku merah!!! hahaha

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

ada mata pandang..ada mulut diam..
daripada berkata mendatangkan dosa..nak mo nak mo ;)

nurul dear..
baca x fb..voting utk header kamu sdg berjalan..
sis dh bg urlnya ;)

blh mnta kawan2 di sini vote skali..

faa rosli sulaiman said...

saya sgt2 sgt setuju ngan nurul...

bg saya, kalo betul anwar buat, itu hal dia dgn allah...takde kena mngena ngan kita...hanya dia...

tapi kalo btul dia xbuat, punya laa ramai yg terpaksa menanggung dosa memfitnah!!

n'ieda_faieda said...

entry tip top la sis !! :)

~AliFFaNiS~ said...

I LOVE IT,SIS..!!tepat skali..i like..!!^^

MamaEma said...

tak tgk pun video...baik tak yah tgk dr tgk..lagi tambah dosanya...

YANA YONET said...
This comment has been removed by the author.
YANA YONET said...

betul tu dear. sokong sgt. tak menyokong mana2 pihak tapi lecturer law yana cakap, lepas siasatan dibuat, masa video itu dirakam adalah sama dengan masa beliau bertwitter dgn shbt lain. agak pelik la kan BOLEH RAKAM SEX SAMBIL BERTWITTER =)

~emmie~ said...

AGREED!! :)

najwa's said...

setuju!!! silent is better.. :)

amirnawawi said...

bagi pandangan saya plak, lelaki dalam video tu bukan anwar la..serius.. dan saya sokong saudari tetang menuduh zina tu. Siapa kita nak tuduh2 orang ni.. dah terbukti bersalah ke?

Nurul Ashikin said...

love ur entry sis! ^_^

HAZIRAH SULAIMAN said...

hmm, sebagai seorang rakyat. saya da bosan tengok benda2 macam nih digembar-gemburkan. bagus sangat pendapat awak tentang video ni.
ye, selagi tiada bukti kita tak bole nak menuduh atau mengiyakan. video tuh mungkin boleh diubah. sekarang nih teknologi da makin canggih. orang yang bijak akalnya, macam2 mereka boleh buad. saya pun tak berani nak kata ape tentang video tu. sama ade benar atau tidak , yang tahu cuma anwar ibrahim dan allah sahaja.

pada sy sudah2 lah buad cerita macam ni. biar jeh allah hukum hambanya kalau hambanya benar2 salah.

RaraPuing said...

sabor jelah ~~~
zaman skg da canggih macam2 ada haaish

cantekk said...

thanx nurul, betul tu...
kita tak yah susah2 jatuhkan hukum
bukan tugas kita
lgpun tuduhan berat tu,,
ape lg dlm dunia ni byk pelanduk serupa,,
tamo la btambh2 lagi dosa..
kita bdoa, tgu dan lihat oke..
;) wink!

Siti Nurazlinda said...

betul tu betul. biarkan la dia tanggung dosa dia sendiri kalau betol2 dia buat. kita yang kat sini tak perlu kata apa apa. :p

ieda CUMA said...

Assalamualaikum.. ieda sokong akk nurul.. Allah yg dpt tentukan segalanya.. =) suka entry nie.. bukan entry ni je tp semua entry akk.. =)

SofieyAzwa said...

Suka sangat dengan entry nie!!

Betul betul. Kita jaga mulut kita dari menuduh orang bukan2. Tanpa saksi yang sah. Jangan zalim pada diri sendiri. (meletakkan diri pada tempat yang salah). Sebok2 lak kita nak jadi hakim kat org lain kn? heheheh..


Thumbs up!

misluvcoklat said...

betul tu sis..sy sokong 100%..
lagipun kan zmn teknologi skrg..
mcm2 boleh buat .

taufiq ahmad said...

betul2.
yang dituduh, belum tentu bersalah.
yang tak dituduh, belum tentu tak bersalah.

Nur Aju said...

agree sgt k.nurul.sy pun xsebelahkan spe2 tp video tu bkny m'bolehkn kte nk tduh anwar tu ye x.wallahualam.

habsahharun said...

sebaik-baiknya, kita berserah pada Allah...

kita sebagai manusia tiada apa-apa hak untuk menuduh perkara yang tidak berlaku depan mata kita...

politik Malaysia sangat jijik sehingga sanggup menggadaikan maruah orang lain.

hayyatiey said...

great !! i like this entry.

Sara Ali said...

diam tu lebih baik,,,

n3 yg bagus nurul,,
mngingatkan kita semua,,

jaga pertuturan,,,

=)

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

dear..im so-so-so in love with this entry. btul2..kite manusia, sape kite nak menghukum. kite memang tak tau sape btul sape salah..dgn video saje, takleh nak ckp dia salah..then nape benda nie kuar time depa nak pilihan raya? oh..orang yg bijak mesti dpt bfikir..waaa..time minyak naik dari rm1.80 ke rm1.90 takde orang bising pun..sume sb media dh cover awal2..buh cite sensasi lain..pjg pulak maera bleter..hehe~

Atika Natasha said...

sgt setuju! qazaf pun kena sebat gak 80 kali tuh..spatut nye 0rg yg mnuduh anuar tnpa 4 0rg sksi pn kena sebat dulu di0rang tu..lagi 1,ada 0srg khalifah yg mlihat dgn mata kpala dia sndiri 0rg sdang bzina,lalu die rep0rt kat para sahabat..sterusnya para shabat tnya dia,"kamu s0rg je ke yg nmpak@kamu ade 4 0rg sksi?" lalu khalifah jwb.."takde"..lalu pnyaksian khalifah td tak dterima..(maaf ayat di0lah guna bhs mudah) tgk,khalifah sndiri pun prlukan sksi apatah lg insan jahil,b0d0h,buta tuli mcm kita ni..wallahua'lam..

Aisya Rahim said...

Comment org berilmu :) sgt setuju!

hana nabihah said...

setuju dengan pandangan sis ! kita bukan sesiapa untuk menilai seseorang :)

Bang Has said...

sya membacanya ...

Ainur Hamzah said...

kak nurul, sokong apa yang akak cakap :)

n a d e a said...

setuju sangat-sangat nurul !

shahirahkhairudin said...

like namblas kali.. good point nurul !

kAmi dAn mEreKa!! said...

kadang2 kita memang tak sedar perlakuan kite mengundang balasan yg besar sebenarnye, =)

che'ila said...

sama jugak dengan y tuduh najib terlibat bom altantuya tu...takleh tuduh2.

bumm moore said...

yaa,video boleh di edit edit.
cerita boleh di reka reka.

. baby bear . said...

secara peribadi,,sy sokong..permainan dunia zaman sekarang...kalau betul dia,, biarlah antara dia dengan Allah..kita bukan sesiapa nak menghukum dia...jangan sampai kita yang mendapat dosa tanpa di sedari..=)

mynameismy said...

Dear nurul,

My sokong sgt2 100%. My pun bukan menyokong mana2. tapi sebagai insan.. patutlah kite jgn hnye menuding jari.. kite yg tatao ape2 ni lebih baik menutup mulut sahaje jgn pndai2 buat andaian. Tak kirela anwar tu btol atau tidak slagi takde kebenaran yg sahih kite tak patut menunduh bukan2.. lagipun, pernah terpikir x? dgn kes beliau yg sblm ni pun tak terlayan dek beliau dan belum selesai takkan lah beliau bodoh sgt nk buat bnda2 mcm tu?? xknlah beliau bodoh xpikir yg beliau akan kantoi mcm ni???

kat tibi kat paper melambak psl isu ni je.. mungkinkah ade pihak yg saje je nk tutup mate rakyat agar xnmpk harga minyak yg baru naik tu??? harga brg yg bakal naik??? dan lain2nye???!!

skrg sume da tunggang langgang. smpai kite sume tatao mane kebenaran...haih...

**sorry agak emo

kyle said...

sokong nurul! walaupon Kyle bukan muslim, tapi ape yg ditulis oleh nurul amat kena dgn pendirian Kyle gak, hukuman seharusnya dijatuhkan kepada seseorang yang telah disabit kesalahan, dan kuasa ini terletak kepada pihak tertentu berlandaskan undang2, dan media ataupun kita tidak seharusnya tolong mengheboh2kan benda yang belum tentu ketulenannya.

Bayangkan diri kita dlm situasi mereka, dan jika kita memang tidak bersalah, apa yang akan kita rasa jika hampir semua orang mengutuk kita?

Kebenaran akan diketahui satu hari nanti, dan Tuhan semestinya maha-mengetahui.

Ditanya balik, mana nilai2 murni yang diajar dalam semua agama, dalam setiap bangsa dan dalam kelas pendidikan moral yang berjam2? Mana perginya hormat-menghormati? kebenaran? tidak membohong? kejujuran?

(Kyle bercakap atas dasar seorang manusia, dan tidak berpihak kepada mana2 pihak :P)

Anonymous said...

ya,i agreed 150%.radiasi fitnah di malaysia lg hebat dari radiasi nuklear di jepun.

Hani Suraya said...

sokong 100%..

moga2 diberi hidayah kpd sesiapa yg membuat tuduhan palsu 2..

alexa yussida said...

thumbs up..:)

berdoa saja agar kebenaran terserlah..

walau siapa pon yg bersalah,kita tiada hak utk mnghukum mereka..

nizarina said...

yes, u rite kak nurul..
sy setuju.

zalizalu said...

ho, betol doh... aku pon stuju gop ngan mu

amy syahirah said...

btol ape yang sis nurul cakap . superb !! sy sbenarnye tak amik tau pon psal anwar ke ape ke video ape2 ke . sbb sy tak berminat kepada politik . hehe . tak tau knape . tak pham dgan dunia politik . dan sah2 sy xkan jadi seorang ahli politik . hehe . luv u .

dark said...

enuff said!!..

good one!!!

Encik Bedak Sejuk said...

wohoho...baik puan hakim...

zip mulut, mangga, flush kunci dalam toliet... done... :)

a t i y a said...

ya betul .

aiko kato said...

nice...finally...dosa besar kn menuduh org berzina...

me too..not an anti gov or pro gov...
but berckp as a human being, i do think...seseorang tidak bole judge sesuatu without bukti kn??

bukan nk judge gov atau pun condemn gov, tp berfikir secara rational, kenapa dr thn 1998, kisah anwar ibrahim xsudah2 lg...smpi bila la nk abis psl kes anwar ni eh??

after he was fired from gov, cam sume hal terbongkar...kenapa b4 this tade issue pun psl him??

bukan apa..sbg rakyat..sy curious..
adakah if kite support gov then kite org baik??n if we goes against gov kite jd org jht ke??

hehe..i know...comment di atas berbaur menyindir gov..but what the heck..if I had the opportunity to ask najib, da lame i tnya...

hee~peace!!

peGuaM_BiSaYa said...

betul la sis, x sangka selamani dah terbuat mcm tu, ikut2 mnuduh berzina pdhal bkti samar2.[rasa nk kluo dr glongn budk law..wuuuu]
sis, nk mnta ilmu siket, sanksi tu mksudnya apa ye? keluar periksa ni..wuuuu,tq sis:)

Ifti Larina said...

yeszaaa. bila lawyer-to-be dah berbicara!! sis! i adore youu. hope i dapat jugak tawaran nak amik law. hee :))

eddy said...

from my perspective..chewah... aku rasa..bukan dia.. sb aku still wonder..kenapa video tersebut nampak kanotinya menerusi beberapa video yang kuar kat youtube... no2.. kalau benar itu anwar...x kan lah dia sebegitu kurang bijak dengan mencari masalah walhal isu "liwat" dari zaman pemerintahan mahadthir lagi tidak solve.. dari kaca mata aku.. dia difitnah..dan sgt bynk fitnah yang dia terima.. dr kaca mata aku laa..sb setiap rakyat malaysia bebas bersuara selagi tidak mampu mengakibatkan pergaduhan sesama rakyat

starzieti said...

sgt setuju !!!

♥ moy ♥ said...

agree~ -________- walaupun saya masih budak budak. tapi saya tau gak ape hukum kalau kita tuduh org buat bende tak elok. erm.

Nurulbadiah Lai said...

salam semua..
thanks semua for de comment

pandangan nurul..adalah sgt tidak patot menuduh org sesuka hati..jgn kerana die adalah majoriti..kite bersetuju..dan jgn hanyalah die minoriti..kite menolak kebenaran..

nasihat nurul..
jgn jadik manusia jahil dan bodoh..tuhan beri akal utk berfikir..
jgn ditelan bulat2 apa yang didengar,,apatah lagi berkaitan zina..kita ni islam..ingtlah..agama kite ada batas2nya..

kylie: im proud of u..even awk bukan muslim..but i love the way u r thinking..
it shows that u r wise..thats how an educated person berfikir..bukan secara membuta tuli..

thanks..

thanks all:)

Izyan Masri said...

PANDANGAN YANG BAIK AND BERNAS AND MENGIKUT RASIONALITI.I LOIKEE :D

Miz said...

betul sgt3...sangat2 pelik..org yg buat 1001 spekulasi padahal kebenaran belum tahu pun...yg menteri2 pulak beria-ia tuduh bertengkar..masing2 dah berumur...mesti boleh fikir sebelum bertindak kan...dah lah dapat dosa... kalo betul Dato' Anwar teraniaya,Doa die termakbul.. kalo die mintak yg wat fitnah tu kene balasan karang,baru tawu langit tinggi ke rendah... bg pengaruh buruk kat budak2 bawah umur plak tu...diorg sume dah tawu video seks tu hape...manela Malaysia tak ramai remaja buang anak..

lea said...

setuju2...dosa besar kot tuduh org berzina

Ryna Tri Asmara said...

kak nurul~ izinkan saya share entri kak nurul dalam FB saya k :) so my friends pun dapat baca :)

Anisa Hang Tuah said...

i like ur opinion dear.
pandangan seorang peguam..
:)

nurul.
gmbr tu cute laa..

peGuaM_BiSaYa said...

gini sis, sy nk taw sanksi tu kita boleh dfinisikan sbg apa ea sbnrnya?
macam dlm p.o nak consider mengenai kputusan utk mndkwa OKT kat court, dia kena ambil kira bbrapa aspek

contohnya:
'1. sanksi, keizinan atau kebenaran bertulis'

n means sanksi tu ape ea?

note:sori sis, if de masa je reply ea?ni pun sbb x mmpu beli law dictnry ne..huuu T_T

delarocha said...

politik lucah...jgn dilayan sgt

Sarah Elizabeth said...

May Allah bless you :)

normaswida binti ismail said...

huhu..
betul3...
saya sngt setuju..
ngehngehngeh..
:D

Amy A. said...

haha..thumbs up 4 u, kak!

btw, sy tag akk kt page..hohoho..sy taw akk bz, tp mcm seronok je nk tag akk..lol

Fareha Rahmat (Bos Besar) said...

sy bersetuju kata2mu nurul...

where said...

setuju 5oox nam juta..
dosa kita da berlambak bile nak solve..
bek xyah (+) dose bhai..
doakan sesame agar dunia kita berubah jd lebih baik..
kami budak2..
kami nak blaja bek2..
kami nak keje bek2..
kami nak org dewase pon sehat n bek2..
toksah bergado..
toksah kotor2 pokcik2..

ambe tumpang lalu~

wiwie s. said...

asek pasal video seks la khalwat la itu la ini la.. cuba la dr buang masa dgn nk jatuhkan org tu lebih baik pikir apa perancangan utk memajukan ekonomi malaysia ni.. buang masa betul.. buang duit rakyat pun satu hal jugak..

alan hussin said...

setuju ngan penulis

alan hussin said...

setuju ngan penulis...

peGuaM_BiSaYa said...

waaa!!!! tq sis!!! baru kite faham cane nk gunekan sanksi tu..ooo... k2 selasa depan kite paper criminal procdure..wuuuuu.. ilmu Allah dah sis kongsikan bersama, semoga berkat.amiiin.

Mama Zharfan said...

tq for this entry. i like it

i am S!L4H.. said...

thumbsup..... mcm ni patut nye ramai yg kene sedar.

Anonymous said...

Salam, mksd yer dlm dunia nie, walau ckup proof... baik dr segi saksi,dna,bukti suma tu xleh kira sbb kgagalan myediakn 4 org saksi yg bagama islam yg warak btaraf ustaz? Gtu ke?

Nurulbadiah Lai said...

salam semua..thanks 4 de comment..i really appreciate it..

anonymous:
salam..izinkan saya memberi pendapat..

apabila kite menuduh seseorang berzina..maka..wajib bg si penuduh untuk mengemukakan 4saksi beriman..tanpa 4 orang saksi yang beriman..hukum hudud gugur,,maknanya tidak boleh dilaksanakan..

secara rasionalnya..Allah begitu mengambil berat tentang TUDUHAN ZINA..sehinggakan perlunya 4 orang saksi yang beriman..

Sekiranya tahap kesaksian untuk pendakwaan dilakukan dalam hukum Hudud tidak mencukupi (tiada 4 orang saksi yang melihat kejadian tersebut), pihak pendakwa masih boleh mendakwanya di bawah undang-undang Takzir. Melalui peruntukan Takzir, beban pembuktian adalah lebih longgar dan hukumannya juga lebih ringan berbanding Hudud. (DNA test, laporan kesihatan, penilaian psychology, dll) dinamakan sebagai Qarinah. Qarinah boleh digunakan sebagai bahan bukti yang boleh mensabitkan kesalahan takzir ke atas penzina..
maknanya seseorang itu masih boleh dihukum sekiranya betul2 bukti sudah cukup dan adil..

namun.perbuatan zina ini satu keaibaban bg si pelaku..mungkin beliau sudah bertaubat..maka itu antara die dengan Allah..menuduh sesuatu yang belum pasti..dan dicari cari serta diada adakan supaya terbukti orang itu bersalah..rasanya bertentangan dgn hadis nabi yg berbunyi..

=Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran,hendaklah dia mengubahnya...

Jika diperhatikan, Rasulullah menyebut: “Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran…”. Rasulullah tidak bersabda, umpama: “Carilah kemungkaran…” atau “Jika kalian anggap kemungkaran sedang berlaku…”. Maka hadis Shahih Muslim di atas menjadi bukti bahawa kemungkaran yang hendaklah dilarang atau diubah adalah sesuatu yang berlaku dalam suasana terbuka sehingga kita dapat mengetahui tentangnya secara pasti. ...

dan satu lagi..

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan

kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa;

dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.

[al-Hujurat 49:12]

dalam kes anwar ini..tiada satupun yang pasti..maka..fikir2 kan lah..

yang baik dari Allah..yg buruk dari saya..:)

cEro said...

berani betul nurul komen isu ni ek??

mcam cEro, tak suka laa hal2 camni...
percaya tak yg politik negara kita ni membuatkan kita dah tak bersatu???

teringat zaman kecik2 dulu, siap boleh kongsi makan aiskrim mangkuk dgn kawan cina dan punjab..

tp skang, hal itu mcam dalam cerita buku teks sekolah rendah je, realitinya tiada lagi..

Mata Pena Fadz said...

setuju..dari menuduh yg tidak2...yg belum tentu benar dan hanya dpt dosa.....dlm hal ni..mls nak amik part...permainan politik kite x thu....~

Mamachia said...

setuju..tak minat nak cari mana salah mana betul..ini pemusuhan politik dorang masing2 rasa yang betul..kita rakyat tengah2 jadi mangsa..kan sis .

cik fai said...

betol. betol kate kak nurul .
yang baik datangnya dari ALLAH .
ALLAH saje yang tahu sebenarnya .

Anonymous said...

Saya pun setuju dg idea2 saudari... BERANI KERANA BENAR, kalau petuduh itu mahu membersihkan namanya dari dituduh dan dikatakan bukan2, "mangsa tuduhan" itu hendaklah bersumpah atas nama tuhan @ junjung Al-Quran, mengaku bhwa sesuatu yg dituduh itu bukan dia yang lakukan......Kita ada ALLAH, Kita Ada AGAMA, utk menegakkan Tiang Kebenaran, pohon lah pd TUHAN YG MAHA ESA,moga2 DIA bg petunjuk utk umat sekalian alam (specially umat islam)...... sekaligus dlm tindakan "mangsa tuduhan" itu dapat menyakinkan sekalian umat bagi mengetahui KEBENARAN, KEADILAN... Usah kita takut kalau kita xbuat salah, KITA ADA ALLAH... jgn takut dg sape2, Takutlah dg ALLAH yg MAHA BESAR... Tindakan ini juga dapat mengurangkan dosa petuduh2 sekalian yg dalam kesangsian dan menunggu kebenaran.......kalau ini semua masih berlarutan, umat islam jgk yg akan rugi,bergaduhan sesama sndiri.... umat lain cumer tunggu peluang jer utk menindas kita...so kita renung2kan lah... Allahu akhbar, dunia hanyer sementara, dunia sudah menghampiri Akhirat...

akmal said...

200% setuju!!2 thumbs up!!^^

aNaYaNa said...

fuuh..love ur entry dear..
naik meluat dah dengan isu seks liwat haper2 lagi tak sudah2 ni..
rasa nak pecahkan jer tv time kluar news pasal nih..huhu..
tak abis2 nak klentong rakyat..hmmpphh

nizamsani said...

hebat.

Hishyamuddin said...

setuju 200%!!!!

Anonymous said...

org ganu memang terbaik r!le jd peguam anuar ekg nih,,,i love the way u thinks babe!!!huhuuu

Anonymous said...

u r great gurl!thumps up la!le jadi peguam bela anuar ekg nih,,heheh

Budak Kampung said...

good entry nurul=)

shahjiehan said...

mantap gile minah nih

jom baca dan komen Arab Saudi mahu bina bangunan tertinggi 1.6 km

lady XOXO said...

cik nurul yg gowjes.. i loike the way u think... betoi nurul kita tak leh menuduh dia.. FITNAH n DOSA BESAR..

xo rasa.. warga2 politik patut baca blog kamu ni n think with BRAIN bukan think with EGO ...

Jejaka Terhangat said...

hanya boleh katakan, entri ni ilmiah dan superb..btol apa point2 cik pretty nurul..

tapi, yg jadikan orang kita cepat melatah. sebab subjek dlm video tu berkait rapat dgn kepala pentadbiran negara kita pada masa akan datang.

bukankah kita disuruh utk cari pemimpin yg btol2 dpt pimpin kita ke arah kebaikan. sebab tu secara logiknya, rakyat malaysia nak tau cepat samada org tu btol suspek ataupun tak. itu yg mcm2 spekulasi timbul. ye, kdg2 tnpa sedar dah termasuk dlm perangkap politikus.

kalau orang biasa yg jadi bahan dlm kes video seks ni, rasanya rakyat pun pandang kes tu hujung kerling je kan..

far_east said...

nice...thanks for info...;)
harap2 rmai lagi yg bleyh faham...
biar tuhan jela yg tunjuk siapa yg bersalah sebenarnya......

far_east said...

nice..good job...:)
harap-harap ramai lagi yg boleh faham ttg perkara nie....
biarlah Allah s.w.t sahaja yg menunjukkan kekuasaanya yg sgt luar biasa....wallahu`alam....

sweet stalker said...

yep, betul tu. saya setuju dgn akan. :)

Anonymous said...

really like ur post n how u think bout it....so much respect for u coz u r from ganu ryte...not much of ganurian can think like dis...sye dri kcik smpi skang mmg penah rse nk sokong krjaan skang sbb rsenye dorg da lbih2...smpikan kes nie dorg tduh anwar...mmg dato T yg edarkan video nie xkan aman hdup dye smpi mati if video nie bkn anwar pny...why do have them 2 accuse anwar for such thing...mle2 liwat then video seks...tp time 1 of their members ad video seks...xde lak dorg nk heboh2...dis is propaganda politikus...dorg igt dak2 skang bdoh xreti pkir ke...dorg nk tpu org tua ley la...zman skang rmai da celik IT so...hope 1 day...dorg akan time blsan dorg...amin....so congrats n respect for u 1000x for dis post...

sakakarma said...

bersumpah atas nama allah pun tak berani...erk jahanam betul anwar tu...

Syima Emi said...

thanks nurul for this entry. hukum hudud mmg yg terbaik.

Solihin Zubir said...

setuju sejuta peratus!
kebanyakan golongan pencacai dan menjadi anjing politik hanya tahu menyalak mengiakan apa yg tuan mereka katakan...

sedangkan video mcm tu tak layak dijadikan bukti pon dlm Islam..

mgkin sbb tu diorg xnk laksanakan undang2 Islam kt Malaysia ni.. =)

Hanz Newman said...

brilliant principle! If only they - many Malays @ orang kita - knew 'bout this & apply this in their daily live?

Anonymous said...

Money often costs too much.

c-tea said...

sokong dengan jejaka terhangat..kes ni jadi kecoh sebab die pernah jadi roll model pada masyarakat...

bercakap mengenai hukum hudud...di malaysia...takpernah pun wujud hukum sebegini..undang-undang malaysia rujukan pertama adalah mahkamah..walhal, dalam islam rujukan pertama adalah quran...

tapi pendapat cik nurul adalah betul...sokong sangat...tapi dah resmi nye malaysia ni, macam tu dari dulu...

pasal kes anwar ni, rasenye sekadar angin lalu je...kalau betul pon die didapati bersalah..apakah hukuman yang bakal dijatuhkan oleh mahkamah???adakah mahkamah begitu adil dan kudus???

and...jangan terkejut kalau sebenarnya anwar ibrahim memang memiliki 2 naluri...kecelaruan kehendak seks...

namun sebenarnya datuk T tak patut bukak aib seseorang...dosa..

kalau nak diperbetulkan segalanya ikut islam...betulkan dulu buku undang-undang penuntut jurusan law kat malaysia ni...

kalau nak diadili dengan seadil-adilnya, perbetulkan dulu kepala yang menggubal undang-undang malaysia...

bercakap tentang undang-undang, terlalu banyak silapnya kite ni...adoi...

tahniah cik nurul atas entry berkualiti ni..

dhiah_AJ said...

assalamualaikum,,
akak,izin kan saya bertanya ea..
maksud qazaf tu bukan kr tuduhan berzina ke atas perempuan yg baik,,qazaf tu bkn utk lelaki kan?

etaayushita said...

menarik dan sy sokong!!!!!!