25 April 2011

Bila aku dilahirkan sebagai anak kampung yang miskin harta..

100_2495
this is my lovely village..the place where my heart belong there..

here this is story of mine and im sure it would fit into your life too..and again..am sure that people would have a lot of explanation for almost every thing happened in our life..

saya anak kampung pendalaman di Terengganu..and im proud where im from no matter what people says about me..

sejak saya kecil saya dibesarkan dengan suasana kampung..saya ketinggalan..saya tak tahu teknologi..i've been totally outdated in IT..MUSIC, FASHION till now..*somebody handsome plz update me??*puppy eyes..
in short, practically im outdated everything under the sun..

but then..saya tidak pernah melihat ini sebagai satu kekurangan terbesar saya..saya dibesarkan dalam keluarga yang tidak kaya..sejak kecil..saya dah bergelumang dengan lumpur, selut, pacat, lintah malah saya pernah jatuh dlm telaga..jatuh pokok..dan macam2..

time saya sekolah..pagi2 saya dengan adik saya yang kedua..akan bawak seplastik kerepek ubi yang dibungkus nenek dan jual kat kaki lima kelas saya ..setiap hari dalam RM 5 ringgit dapat..and saya just amik 50sen untuk buat belanja sekolah..balik kelas petang saya pergi mengaji quran..then dalam pukul 6 saya akan ikut Datuk atau nenek ke sawah, ke kebun, or ikut pakcik jual buah kat pasar malam..malam saya buat keje sekolah..

kadang2 saya cemburu tengok rakan2 yang lain ke sekolah bawak duit banyak2..balik sekolah boleh pergi tuisyen..sedangkan saya, balik harus tolong emak, datuk dan nenek..saya nak bersekolah cina, tapi sekolah tu jauh dari rumah..saya selalu mengeluh..saya pernah rasa penat dan lelah dan merajuk xnak ikut nenek ke sawah, ke kebun..tapi esoknya saya kesian tengok nenek sorang2.saya pergi jugak...then begitulah hidup saya seharian..

Darjah 5 saya dah mampu beli baju raya sendiri..saya tak susahkan emak dan abah..setiap hari kadang2 emak tinggalkan 4 orang adik untuk saya jaga..saya boleh jaga kesemua adik2 saya..saya masak..buat susu kat adik..dukung adik kesana kemari..kalau adik saya demam.saya xpernah panggil emak atau abah untuk balik dari tempat kerja..saya sendiri bawak adik ke klinik Desa..naik bas u all..
saya balik lambat rumah..mak saya tak pernah cari saya..sebab mak tahu..saya cukup kuat untuk survive..saya boleh masuk dusun tengah2 malam kutip durian..semua ni mengajar saya untuk menjadi lebih kuat..

saya study apabila esok mahu exam..saya study dengan sesungguh hati..saya xpernah tuisyen sepanjang hidup saya..tapi alhamdulilah..saya selalu cemerlang dalam pelajaran walaupun tidak menjadi top student..saya dah bersyukur dengan itu..

look. bila anda dilahirkan sebagai orang susah..kadangkala duit dan pelajaran bukanlah topik utama semata2..tapi yang diutamakan bagaimana untuk survive setiap hari..

sejak kecil saya tidak didedahkan dengan perkara2 grand2..birthday saya xpernah disambut..family saya xpernah pergi bercuti..saya tidak makan mcd.saya tidak makan pizza..and perkara itu terbawa2 sehinggalah saya ke university hinggalah sekarang..
makanan saya adalah nasi dan ulam..sesiapa yang kenal saya tahu..betapa saya tidak tahu makan semua itu..see?i told u that im so oldfashioned women but yeah..im okay with that..

saya selalu letakkan dalam diri saya..ALWAYS FIGHT FOR WHAT U WANT..so setiap benda yang saya dapat..adalah sebab saya mahukannya..dan saya berusaha kearah itu..begitu jugak dgn pelajaran..kalau saya rasa nak score tinggi2..saya akan study bersungguh sungguh..kalau saya xnak,saya akan study sambil lewa..

jangan pernah bertanya..betapa beribu ribu kali hati saya sakit..beribu2 kali hati saya disakiti..beribu2 kali saya terluka hanya kerana saya melihat orang disekeliling saya lebih bertuah daripada saya..beribu2 kali saya menangis..namun itu semua tidak pernah berbekas dalam hati..hari ini saya menangis esok saya sudah mampu untuk berlari2 semula..

kadang2 orang tidak tahu apa yang saya lalui..maka mereka sesuka hati menilai saya..kadang2 hanya kerana saya tidak mau join mereka ke mana2..saya dituduh sebagai seseorang yang sukar untuk dirunding..padahal tahukah mereka..terlalu banyak urusan hidup dirumah yang perlu diutamakan dulu..kadang2 hanya kerana saya tidak mahu join ke sesuatu majlis..xmahu share untuk membeli sesuatu yang hanya digunakan untuk berseronak seronak..saya dituduh kedekut padahal tahukah mereka..setiap sen yang saya ada adalah sangat bernilai pada saya..

saya bertatih, bangun slow2 untuk menjadi seperti saya dihari ini..malah even hari ini..saya masih lagi terbiasa dengan keadaan saya dulu...namun saya bersyukur..setelah susah payah saya lalui selamat ini..saya mampu buat emak dan ayah bangga dengan saya.thanks God..

satu perkara yang saya ingat nenek ajar,,jangan pernah memandang rendah pada apa yang kita ada..jangan pandang rendah terhadap kebodohan kita..jangan pandang rendah pada ibu bapa kite yang tak berpelajaran..jangan pandang rendah pada sekolah kita even bukan sekolah elit..in short..jangan pernah memandang rendah pada APA YANG KITA ADA..

dilahirkan sebagai orang kampung..orang susah..saya belajar banyak perkara

i learn that not everything in life is free, u've got to work hard for it..
i learn not to be so spoiled like other kids who ask 4 everything they want and get it..
i learn to have respect for others and things around me..
i realize the most important things in life, survival, family, faith and love..
i realize that what goes around comes around..if u do good to those around u..those around u will do good to u..
I LEARN TO APPRECIATING THINGS AND EVERYTHING AROUND ME....

sekiranya anda adalah dilahirkan seperti saya..maka jangan jadikan kekurangan anda sebagai satu halangan untuk anda..
say hargai siapa anda..

sekiranya anda dilahirkan sebagai orang yang bernasib baik daripada saya..maka bersyukurlah dengan sepenuh hati anda..
saya juga hargai anda dengan sepenuh hati saya..

pokoknya.bila kita x ade seperti apa yang orang ada..kite berusaha dan jangan terlalu mengeluh..sekiranya kita ada segala galanya..ikite harus bersyukur dan xsalah kalau kadangkala kita pandang orang-orang dibawah kita..

p/s: saya bukan menulis untuk simpati..cuma saya nak kamu ambil pengajaran daripada cerita saya..hargai apa yang ada didepan kamu:)

100_2508
i appreciate every single things around me..
peace with love..

p/s: sorry gambar captured ngn kamera hp je..im on my way back from kenduri dan singgah untuk tangkap gambar kat tempat saya selalu main kecik2 hehe..if korang sudi..come to my place..and im proud to show u my village:)

199 comments:

penyisir rambut said...

saya pon dok kat kg jugak...
tapi sebenar nye hidup kat kg membuat kan kita ade kenangan paling indah semasa kecil..

Yuyu Zulaikha said...

kita sama saje :)

marsz said...

betul2...
saya setuju ngn akk...
hehe..
saya pun belajar dan berusaha untuk mendapat kan sesuatu..

sbb usaha tngga kejayaan..
dan lau kita x berusaha nak dapt kan sesuatu yang kita cita2 kan..
sape lagi...

kan2..
:)

PinKy MoMMa said...

owh saya suka sawah!
saya tenang di sana..

kawan2 saya sllu cakap anak kg x leh berjaya mcm anak bandar..
eh plsss tganu leads cemerlang in SPM..hate ppl like ths..cetek pemikiran..

nurul..come to sis house..ada sawah boleh lari2 ngan kerbau..heaven!
sy suka alam ini..indah!

Unknown said...

ehem2...terengganu kat ane?

imamcholil said...

subhanalloh... sebuah pelajaran yg sangat berhaga... salut untuk kamu, n i'll always prey god alloh swt bless u.... tenkyu 4 inspirating me :)

mizayusof said...

bila baca kisah sis, ternyata sis sungguh kuat dan tabah hadapi semua tu.

miza pernah merasa kehidupan kampung bersama arwah tok dan tokwan. hidup susah jual kerepek. pengalaman jatuh pokok, main lumpur semua tu miza dah rasa.

semoga impian sis untuk menjadi lawyer menjadi kenyataan :)

sherah said...

hey read mine :) rezeki tak datang bergolek kalau tak dicari kan?

Mila Ahmad said...

kesusahan hidup adalah sesuatu kemanisan yg sentiasa di igt dlm ati..walaucamne pOwn sush idup seseOrg e2 kehidupan perlu diteruskan sekiranya kita bole teruskan kehidupan itu sampai ari nie
kita sedang melwan kesushn e2
e2 adalah perkara yg patut dibanggakan!..suka entry awk

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

super duper stong girl...there's no only words melainkn kata KAGUM!
goodluck for ur future. make the people around u especially ur parents keep proud of what u achieved and done in ur life!!!!

Miss AZ said...

patut lah u cantik.. suka makan ulam.. bersyukur lah dgn apa yg ada :)

aza said...

aza pon mcm tu jugak...aza hdup kt kg..kdg2 suka tgk org beli mcm2..tp aza xbli sbb aza ingt..duet xblh mmbzir kat barang yg xbfaedah...
sis...sya syg kamu...
:)

Khairul's Mahamad said...

whoa . betul tue . tak semestinya miskin xleh berjya .hehe .

Q said...

takde kampung takdelah bandar.
:)

Fifi Qhidal said...

kaka nurul . kampung fai pon sama macam kampung kakak nurul .
comes and see my village too .

http://faikee2011.blogspot.com/2011/03/alahaiii-gediknyaa.html

petang petang fai jalan jalan naik basikal .
^^

tempat fai berkubang bersam kawan kawan . seronok . masa kecik kecik dulu ^^

Peja said...

waaaaaa, kite same2 orang Terengganu la :D

Anggun Humaira said...

wahh! hidup mmg susah.. tpy bila baca ,.ada semangat pulakk nk teruskan usaha .. thanks kak nurul! <3

CahayaCintaIlahi said...

love it sis !!! love it !!

entri ni sgt brmkne rsa nak menitis air mata ni ..

mmg sis sgt strong.. go sis.. mmg btl bila kte da terbiasa dgn sesuatu tu smpi ble2 pn kte akn biasa dgnnye saya pun hidup dlm ksdrhanaan shj..

tq sis entri ni mmg sgt brmkne brsykr dgn ape yg ada kan sis..

tats why i love u so much ;))

sis la blogger pujaan cahaya.. hehe.. love u taw love u even kte tk prnh jmpe pun ;)

Scha Aryana said...

yeayy, two thumbs up! suke sangat entri ni!

Cipina said...

kamera hp pun lawa tuu..

Sabarrrrrr je la

cira nd said...

sama lah...sekolah rendah dulu diut 50sen je dah cukup ....
bersyukur :)

ara said...

sgt inspired =)

Nurul F. said...

betul ke? boleh saya dtg kg akak? btw sis ur crazy like with purple color eh?

Fifieyqa said...

this story really inspires me a lot..thanx!!!hehe..

Weeda said...

nurul, umah nurul kat ane?

MizzTina said...

sy pun asal kampung.. yag penuh kebun getah dan kelapa sawit..

HanisLazimAndTheShaklee said...

really touch my heart T__T same oll mcm i ,bkn dari family senang

Cik Puan Izan❤ said...

saya selalu kagum dengan kamu...^__^

Fifi Qhidal said...

betul kata kakak .
fai pon duduk kampung juga .
hmm ape yang kakak buat tu , fai pon pernah buat kak .

hmmm :( something missing in mylife .

tak boleh nak cakap macam mane .
nak kuat tuk hari ni tapi esok lusa tak tahu lagi .

Anonymous said...

I am so proud of you Nurulbadiah Lai;-)

aishah zamani

pelangi chenta said...

so nice ur village lah.
betul apa yang awak kata
jika sesuatu tue kita xdapat secara mudah..memang kita akan hargainya.lagi2 bila susah nak perolehi tapi last2 kita dapat kecapi.

SuNsHiNe said...

sis....entry2 sis salu ad info yg berguna..thnx sis..x sia2 sya salu follow blog sis..sedey dgr pnglmn hidop sis..hope sis epy dgn life skrg..amin..:)

Pendamba Mawar said...

terharu baca cerita ni.btw terengganu kampung mana ea??

emasantoss said...

same mcm sye..sy pon ank kg.. sy bersyukur ngn kehidupn sy..bukn sorg yg kye..ayh xde kete pon..mak x keje.. sy sulung...org nmpk sy sng..tp lam hti ni lm hidup ni penuh tggungjawab yg harus dipikul... tp kan sis, pngalaman n kehdupan mematangkn kite kn...

safurara said...

kak.sungguh terharu.sy juga dr golongan yg biasa2 je.my mom n papa mmg tak mewahkan kami.kami biasa bile nk sesuatu bli sendiri.pakai duet sendiri.itu membuatkan kite lebih menghargai duet. =) kak u touch my heart.

emasantoss said...

sme mcm sy..sy juge ank kg,,ayah n mk x berhrte.. tp sy sgt bersykur ngn kehidupan sy..alhamdulillah sy x pnh ase cmburu ngn kehidupan org len.. pe2 pon pngalam n kehidupan yg mencabr amt mematangkn kite..

aisyah sakaria said...

nurul, cantiknya kampung awak! kita selalu teringin nak ada kampung macam ni!! bila boleh datang sana? hehe.

btw, awak kuat..kita kecik2 dulu tak dapat apa je, kt situ jugak muka masam..tabiklah dekat awak!!

`*•♥•r i n a (◕‿◕✿) e u r i n a..❤.•*´¨ said...

tQ nurul.. nasib kita lbh kurg.. kdg2 tu buat diri rasa terlalu rendah diri.. malu dgn diri sndri.. tp bangga sbb ada family yang tak pernah putus asa.. kdg2 org tak faham kita.. tapi kita tau apa ,matlamat kita.. yang paling pntg kita jadi kuat dan lbh bersemangat dsebabkan kita ada family yang slalu mendorong kita tuk lbh berjaya..

Da Della Rissa said...

bangga dengan sis!entry neh best!:)

nurulafiQah said...

skg kak nurul dh boleh bbangga sebab kak nurul dh bjaya =)
honestly, kak nurul sumber inspirasi sy =)

Anonymous said...

Saujana mata memandang.... segala puji bagi Allah Maha Pencipta, saya tersangatlah sudi nak datang, so bila boleh set ni? hehe....

- Org Ganu jugok

inspirasiizra said...

uish,, jatuh telaga??
yup,, hidup dgan penuh kekurangan mengajar hidup untuk survive setiap hari,
bersyukur dengan nikmat tuhan yang diberikan....

~ ~ ~

caHAYA said...

nice entry..sy pon asal kg jugak, anyway bukan selalu kita boleh dpt ape yg org lain ade kan..pokok pangkalnye kene usaha sendiri...
n bersyukur tu mmg perlu sbb semua yg Allah bg tu sudah tentu ade hikmahnye kan ;)

Aiza Sulaiha said...

Saya juga spt itu, dilahirkan dlm keluarga yg miskin harta...
tapi sya tinggal dlm kwsn bandar...
dikelilingi oleh anak-anak orang berada...

IMA SALSUZAIMA said...

^-^

mata taichou said...

wuhaahaaa.........kak eh.beng gitu..kkgi mai umah anis deh?pas anik ambik kursus photographer kite g mula cini deh cam smlm..deh2??

Anonymous said...

some goes to me here gorgoues..at least kalau kita belajar dari susah kita akan mudah menghargai apa yang kita dapat kelak....I tak malu i asal dari kampung dan merantau di kota. Love your spirit always!!

CIMA said...

best entri from u sis :)

SukaHatiAkulah said...

same la kite sis... Nyssa pon org susah.. Tp alhamdulillah dpt survive n berjaya mcm skang... =)
bg mak abah, dwet tak pnting.. yg penting Nyssa berjaye dalam hidup.. Tetibe lak nak emo ble igt mak abah yg tak prnah merungut tuk belanja pelajaran nysa..

Makbed said...

NICE entry. cantik sgt gambo tu.

NSA_TATMA said...

saya sangat2 respect kamuu sis....! salute lah!

mata taichou said...

huawawaaa....beng gitu kak deh.kkgi mai umah anis deh?kkgi pas anis g kusus ambik gmbor,kte g mula cedung ni cam maren deh kak?

nyna amani said...

teringin sangat nak pergi tempat ada sawah bendang lepas tengok cite cun!. Sekarang ada orang jemput.. Memang nak.. :D

Suezieyla said...

like..
saya pon budak kg but saya bangga..
coz banyak pengalaman yg saya dapat..
hehee...!

Aisyah said...

Sy ske entry ni..sgt best..sy pon senasib anda..Walau sesusah mane pon..sy pcye 1 hari nanti sumanye akn berubah kalo kita ada usaha tok itu..awk bukti pe yg sy percaya..

Rara Farah said...

sis duk mana eh??lau tahu umah katne,boleh singgah rayer nanti..hehehe..rara pun orang ganu gop..orang seberang takir jep...hehehe..

actually kisah sis nie sikit-sikit bagi inspirasi untuk adik2 yang datang dari kuarge yang susah untuk ubah nasib dyeorang.lagipun kalau setakat berangan,tak dapat la..mesti ada usaha.Percayalah,orang yang xde ijazah,xblaja tgi2 pon ley berjaye...

Nazatul Anuar said...

seyes ni life sis nurul?
anis ingt sis nurul dr famly yg senang..
anis rase anis phm mcm mane perasaan sis nurul.
maybe ramai akan ckp zaman sekarang mane ade lg org susah.
sume tu xbtul. org cuma nmpk luaran, dalaman sape tahu?
and xperlu rase nye nk tnjuk dkt org kesusahan yg kite hadapi.
entry sis nurul ni betul2 buat anis bersemangat .
sblum ni kadang2 anis salu mngeluh knp anis msti lalui dugaan mcm ni.
thanx sis utk kata2 semangat ni. :D

apEacEoFmE said...

ma dear nurul..love n nice to hear ur story..u noe wat..u teach me something...something dat i also dun noe ow to explain..u teach me to be brave n face da reality..last but not da least..i love ur trademark...''i am who i am to be,not wat others see me''...=)

vintagechic said...

kak nurul.. manir area mne yeah??? tringin nye nk jumpe kak niyh :D
yaya ade kg kt ctu gak area pdg macang..hehe. comel nyee kak nurullll owesss comell+humble

Nur Syalillah Kamrudin said...

sy slalu rase hidup sy ni susah tp rupe nye ade org yg lbh susah dr sy..insaf :)

Cik Puan Tqah said...

loike.. sgt tersentuh hati ngan kisah hidup awak :)

fastygslow said...

sis!sy rs cam tersentuh bc entri ni.br sy sdr sy ckup bertuah dan ptut bersyukur berbanding org lain.thanks sbb ingtkn sy sis:>

Pearl said...

i love you, nurul... u always inspired me.... hugs hugs :D

JANE said...

"sejak kecil saya tidak didedahkan dengan perkara2 grand2..birthday saya xpernah disambut..family saya xpernah pergi bercuti..saya tidak makan mcd.saya tidak makan pizza..and perkara itu terbawa2 sehinggalah saya ke university hinggalah sekarang"

sis, sama macam sy. walaupun sy bukan la dari family yang susah tapi family sy diajar utk bersederhana. xmalu sy ckp sy xpenah g makan pizza. skg sy makan mcD tapi bukan mak ayah sy yg belikan. family sy juga xpernah bcuti sebab ayah saya seorang y sibuk.
kdg2 rasa sedih tp takpe ade hikmah semua tu..
Sy bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang.nanti sy boleh pergi bcuti dgn kawan2 :)

sis, gud luck dlm kerjaya sekarang.


^___^

His angel said...

sedih bace.
serioulsy tak sangke mcmnie kisah hidup insan yg bernama nurul badiah nie.
pembakar semangat sye.. ^^

wida said...

assalamualaikum nurul..
kg nurul kat mana?
x sngka kat terengganu ada sawah padi lawa cam kat gmbr tu..

Arin Ahamad said...

keikhlasan nurul sll trpapar secara semulajadinya by ur writing..

keep it up..

like :))

ayuyusoff said...

saya bangga jadi orang kampung..hehehe

acan ketot said...

syok nye kmpug akk 2...

Akulah Pak Lan said...

A person was never born to be a loser, they made them self to do so.
Success is not measure on how much that we have, but is it how much that we have gain.

the rainbow said...

like it ;)

Budak Kampung said...

nice entry...sy pn org kampung jugak..and im proud who i am now=) kesusahan mengajar erti kehidupan

definitely.me said...

this is the best entry from u so far.
true,be proud with ourselves.

apa org kata, jadikan semangat.
i'm here to support.

nurulbadiahlai,
when we feel pain n don't always get what we want, we should fight for it.
not cry because we think that is our FATE n nothing can change it.

KEEP ON FIGHTING! :)

MOMOCHAN said...

wahh cantikla view dia kak.heee~nak amik picca juga.HOHO

fathiah said...

sokong sangat nurul... "setiap sen yg sy ad adlh sgt bernilai pd sy". betol tu. kadang2, org x thu kehidupan kite camne, tahu kutuk jep... btw, moge success sokmo :)

Nurul said...

sy tak pernah merasa hidup kat kampung. teringin sgt. cantik gila pemandangan kt kampung. hidup kt bndar bkn best sgt pn, rmai yg hipokrit. bosan tgk kerenah dorg. huhu

Cik Bambam said...

sangat bertuah dilahirkan dalam keadaan sekeliling yang susah di mana kita akan membesar dan menghargai apa itu kesenangan kemudian hari..

apa lar sangat dilahirkan senang tapi bila sekarang dah susah, kita jadi sukar untuk bangun semula.. :)

bersyukur.. :)

Alhamdulillah kan..

syuga said...

kampung u kat mane dear??

i pon org ganu :)

ARAYANA said...

cantek view :)

Djev0jk@ said...

sgt2 ske entry ni...setiap yg nurul ckp 2 sgt2 bermakna..huhuhu

Djev0jk@ said...

sgt2 ske entry ni...setiap yg nurul ckp 2 sgt2 bermakna..huhuhu

Anonymous said...

anis suke..!!anis pown anak kampung..kampung anis kt batu rakit k.tganu..dlu kuarga anis pown ssah..mak ayh anis bkan owg snang..anis pown kdang2 nangis bile tgk owg len yg snang2 je dpat ape yg diowg nk,sdangkn anis nie nk kna mrayu kaw2 dlu bru dpt..tu pown kalo dpt..tp skrg anis lbih sdar diri yg anis nie owg ssah..kalo nk,msti usaha sndiri..^^

Nailah Azman said...

Kampung Nurul dekat mana ni?
Macam sama je dengan kampung mertua akak.

Akak suka balik rumah mertua.
Sebab akak suka sawah padi.
Bangun pagi mesti nak jenguk tingkap kat bilik dulu hanya semata nak tengok pemandangan sawah padi.

Awal kahwin dulu memang jakun datang kampung.
Sebab seriusly akak tak penah masuk kampung yang ada sawah padi bagai ni.
Kampung akak sendiri pun kat tengah bandar. Huhuhu.

Life Nurul lebih kurang sama dengan life husband akak.
Mertua akak selalu je cerita tentang kesusahan hidup dorang dulu.
Alhamdulillah sekarang dah senang sikit sebab anak-anak semua dah besar dan dah kerja.
Boleh kata, dah berjaya.

Dulu, masa nak kahwin dengan husband pun ..
Ramai je yang cakap, takde class laki orang kampung!
Tapi akak bangga sebab punya suami sperti dia.
Dia memang seorang yang tabah and survivor.
Dan paling penting, now dia dah berjaya.

Walaupun ada setengah orang kampung dok cakap-cakap macam-macam keluarga mertua akak,
I don't care at all.
Pada akak, mereka cuma dengki sebab tengok kesenangan orang lain.

Semoga Nurul terus berjaya baik di dunia dan di akhirat.
Dah senang, jangan lupa balas jasa mak ayah juga atuk nenek tau. ;)

shidarashid said...

sis, saya juga orang susah. u really inspire me to be a succesfull person. sebenarnya niat utk bjaya mmg dari kecik dah tanam. d sebabkan x berapa nak kaya mcm orang lain, mmg dari kecik bercitacita paling kurang pown nak ade degree. bila baca cerita sis ni, really membuka mate saya. n hope yang nanti saya dapat grad dgn jayanya. :')

ur hometown sgt cantik. tganu sgt cantik. tringin nak pegi. pnh pg dlu bbrp x. ^^

❤Mrs. Myra❤ said...

sis...terharu bace kisah nie..nasib kite lebih kurang....
hargailah ape yang ade di depan kite..^_^

latest entry :
Praktis dulu...Nanti dah kawen, senang...

Unknown said...

hey, thankz share cerita kamu yg sgt menarik...

apreciate apa yg kita ada.

pk cik kita slalu ckp, klo kita rasa malang, kita kena ingt, ada org nasibnya jauh lg malang dr kita.

kita plak pk, dr kesusahan itu membuat kita jd lbh matang dn mghargai setiap apa yg kita ada.

yup.bersyukur dgn apa yg kita ada.

alhamdulillah~

Ain Yasmin said...

strongly agree with "kadangkala duit dan pelajaran bukanlah topik utama semata2..tapi yang diutamakan bagaimana untuk survive setiap hari.."

sangat suke suasana kampung sgt jeles dgn view kat gambar tu!

Rin Saharina said...

u're gud girl :)

Wan Nor Dalila bt Wan Mahmood said...

assalamualaikum,

im one of ur silent reader..
dah x silent la kan,post comment ni..heee..

suka post ni,penuh pengajaran.
sy suka terengganu,suka dgn dialek nya,suka org2 nya,suka tmpt nya..
tringin nya pg ur place,cantek gila ok!

marilah kita sama2 bersyukur dgn apa yg dimiliki :)

Mai said...

People have different version of story about their life... Kita boleh belajar dari pengalaman sendiri & pengalaman orang lain.. Thanks for sharing yours. .. tringinnye nak pegi t'ganu.. X penah samapi lagi.. huhuuhu..

^Laila^ said...

kg nurul kt terengganu tu kt ne?? slalu kot g terengganu~ :p

Ami Manaf said...

org trengganu ea? me too... tapi x cam pun area dlm gmba tu... kg kat mane? anyway, like ur entry... nasib kte lebey kurang jer... tp ttp bersyukur...

Mun said...

tersentuh bc entri ni. knurul, cerita lah pengalaman jatuh telaga..nk tauu

alexayussida said...

nurl..cantikkk sangat2 sawah tuh..teringin nak pergi sana..dah lama tak main2 kat sawah..^^

ape yg kita ade itu yg terbaik utk kita,so no matter what we hav to appreciate every single things that we hav..jika kita bersyukur,Allah pasti akan mnambah nikmatNya :)

sarah subri said...

you're right sis... terharu dan tersentuh bila bca entry nih... bersyukur dengan nikmat yg diperolehi.. =)

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

Ya Allah dear!!
so touching akak baca kisah ini..
sangat terharu..
betapa bsarnya pengorbanan kamo dik..
dats why kamo menjadi seorang yg berguna dan sangat berperibadi mulia..
Alhamdulillah..berkat kesabaran dan peribadi mulia itu lah yang membuatkan kamo berjaya..
akak sokong kamo dikk..
sabar jer dalam tiap apa yang mendatang..
love u dear!!
muachssXX!!


☆┌─┐ ─┐☆
☆│▒│ /▒/
☆│▒│/▒/
☆│▒ /▒/─┬─┐... HYE!! HYE!!
☆│▒│▒|▒│▒│ ..PEACE....
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒
❤salam singgah dari mummyweiyda❤
❤eppy blogging ya!!❤

Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

Anonymous said...

i think i'm in love, with you :)

Emilia Emira said...

k nurul orang terengganu kat area mane?

apiz.kamarudin said...

kamu sungguh menerangi pemandangan..

hai, saya apiz :)

ieyka dinda said...

kagum la ngn akak..bnyak mende kite belajar dr citer akak nie..:)

Astarawistana Momoi said...

OOoowhh..cerita kamu sama dengan saya nurul...susah senang dulu2 kita sama2 jadikan ia titik tolak utk kita harungi hidup mendatang..alhamdulillah..saya juga sentiasa berfikiran sama dgn kamu..dan ya,walauapapun orang cakap,saya ttp akan dgn pendirian saya.."saya lahir di kampung dan saya bangga jadi orang kampung." ;) tak perlu malu tentang itu..syukur dgn nikmat dan pengalaman yg Tuhan turunkan kpd kita~ all the best nurul!

Rozana Razali said...

sy pon tak kaya, sederhana saja.. cukup makan pakai bersyukur.. =)

cantik je even gambar guna phone.. =)

Izyan Masri said...

KAMOUNG KE BANDAR,MISKIN KE KAYA,SAMA JE.YANG PENTING HATI DAN THE WAY WE DRIVE OUR FUTURE.:D

ainraus said...

you are really strong!

Kajangboy said...

pembetulan.pedalaman,not pendalaman. =)

emieysandra said...

sy paham kamoo, dtg dari family susah dan dari kg takkan pernah mnghalang kita utk kecapi kebahagiaan. moge tabah menghadapi hari yg mendatang :)

fatihah said...

sy ingat akak dgn adik kak, saufi masa sekolah2 dulu...sy tahu kalian bkn dr keluarga yg senang begitu juga sy, dan sy bangga kalian berdua brjaya harungi hidup ini dan sekarang kalian mampu trsenyum apabila kalian tlh mula merasai manisnya sebuah pengorbanan... kalian brjaya dan kalian mmg anak2 yg pndai... sy prnah trbaca karangan akak waktu sekolah rndah dulu, dan bila sy ingat blik, sy rasa bangga dgn akak, sbb krgn tu seolah2 hidup...akak tulis ttg kehidupan akak yg serba kurang tapi mampu brjaya di akhirnya..bagaimana akak highlightkan dialog mak dan ayah akak ttg mslh kewangan...mmg itu sebuah karangan tapi di usia muda akak berjaya hidupkan karangan tu..terbaiklah.. dan karangan tu mmg benar2 menjadi realiti kan..akak dh brjaya...tahniah...(mungkin akak dh lupakan karangan tu, tp sy ingat smpai hr ni...tk tahu knp, dan karangan tu dpt mrkah tinggi tau...), btw, gud luck utk akak dan semoga akak dan keluarga akak bahagia di dunia mahupun di akhirat..AMIN.

khairul farhan said...

Banyak orang yang macam kamu tapi takda pemikiran macam kamu. Jangan risau.

Allah bless you. Its proven

Naz Al Yahya said...

nurul syg, kdg2 org tak tau sapa diri kita sbnr. sapa yg phm tntg kehidupan jer akan tahu. naz masa kecik dlu, abah slalu cerita kesusahan abah, camne jalan kaki, naik bas, bfast hnya lempeng nyior, dh rasa susah kecik, abah terapkan, spya kitaorg adik bradik tak jd anak manja.

apa2 pun, life now better...semua dah jd 'org', alhamdulillah. to nurul, kg nurul cantik. nurul, trg kt ne???

Sesopie said...

Tak kira laa how hard our life is, kita kena survived sendiri dan usaha habis habisan . ;)


Tabahnya Nurul time kecik.

Fathin Nur Hidayah said...

akk sama macam aten :D but now alhamdullilah hidup semakin baik dengan rezeki daripadanya even ta banyak tp cukup untuk semua nya :D

insta: lea_na_nur_ said...

sbtu nih sy g terengganu....sepupu sy tunang...tp xtau lak belah mna~~huhuhuh~

J.Syazwana said...

awak tau seumur hidup saya tak pernah turun sawah padi. kadang2 teringin sangat nak turun nak lari2 dekat sawah tapi selalu tak berkesempatan. pernah sekali turun sawah tapi time tuh sawah dah kering nak mati. huk huk. sedih T______T

Anonymous said...

selalu turun bendang pun kulit maintain puteh ja kann...besnyaaa...

atiqahibrahim said...

suke bace cite akak..hee

Cik Layka said...

terengganu ?? sme laa kak !
sy pon dak trggnu.. kisah kite hmpir sme.... tp kemiskinan. kesusahan n kesulitan sbnrnyer LAWAN bgi sy.. klo sy nk sesuatu so i need 2 fight 4 it ! org hnye mmpu memandang tp x mampu merasa ^_^..
so i know it deeply..
cantik kmpong akak :)

Anis Adila Aris said...

saya pun dari kg... dulu kecik-kecik selalu gi kebun tlong atuk kutip getah :)

btw..pmandangan tu sangat cantik :)

khaizarien said...

seronoknye duduk kampung....

yup kesusahan hidup mase kecil, segala ujian & dugaan yg kite lalui sebenarnye mengajar kita suatu nilai yg kite xkan dapat di mana2....

teruskan jadi diri sendiri kerana itu lebih berharga :)

fik-autoz said...

good story,i like..jom ramai2 p kg kamu,yeah...=p

me suya said...

xpe nurul
just be urself my dear.
ignore others. Suka sgt cr kesalahan orang!

amiera said...

jauh..macam mana nak pergi sana..hehe

M.E Z.A.F.I.R.A.H said...

u are the best

Far8 budak baik said...

terharu je bace entry akak...
sumpah sedih..semua memori tu kakak ingt kn..uwaaa..jatuh saham laki nangis..ganu mane??kampung ak kat manir..main selut dah biasa gakk..
=)

unknown said...

kak nurul..kg kak kat ane??
meh nok gi singgoh etekk.. hehe
:)
tip top ar entry ni kak !

Laila Majid said...

ouh saya kagum dengan cerita ini !

Husna.Ma said...

sangat menarik crita akak. its hard to be you now. and i know you are strong enough to faces all the problems. sangat sedih and taught me to be more grateful with what i have now. experience teach us about life kan :)

Anonymous said...

datang btol2 baru tau XD

Husna.Ma said...
This comment has been removed by the author.
Miss Y said...

nice story..
bnyk pngjrn..
u make me proud..
hehe..
thanx post crita sis...
ini mmbuatkn sy lbh yakin trhdp dri sy dn buat ap yg saya rs nk buat..

bcoz sis always help ur mom thats why u look so fair...
hehehe..
im jeluz..

sis sgh putih...
hehe

cikgu said...

kg nurul katne..kalau akk singgah ley ke nurul bw main selut...hehe..jom singgah blog akk..http://dilamin.blogspot.com/

Anonymous said...

name gape kg kak nurul?
kt manir ke? hehe

Anonymous said...

i am proud of you kakak! :)

Didiey Fadhilah. said...

Kagum dgn kesungguhan awak Cik Nurul. Semoga saya pun tabah!

ILA HonEyBuNNy said...

sis...

sayu ja baca entry sis yg ne....

itu la..kita kena bersyukur dgn apa yg ada kan...

alahamdulillah...

Amy Syahirah said...

siyes . terharu bila baca . buat hati sy macam sayu je . sis Nurul mmg baik . sis Nurul mmg sgt hargai ape yang sis ada . and i wanna be like u .

Ameera.Alias said...

terharu...tetiba teringat dlu2 punya story...tangkap ikan dlm bendang...syok wo...:D

Izzaty Ishak said...

T_T I did cry reading this. Thanks Kak Nurul. Post ni ber zaty kesedaran yg sgt besar. Bersyukur dgn apa yg kita ada skrg.

Nurulbadiah Lai said...

salam semua..
Ya Allah..terharu dengan komen2 korang..
alhamdulilah..korang fhm apa yg nurul nk ckp..

ingat syg..kite kaye ke..kite miskin ke..tuhan dh tentukan yang terbaik utk kite..maka kite sendiri yg harus membawa kite ke jln yg betul dan sepatutnye..

hidup ni kadang2 mmg susah..kadang2 senang..kite bersyukur bile kite diatas..kite muhasabah bile kite dibawah..

jgn pandang rendah pd diri kite n pada org lain..ingat..
Allah pasti menjanjikan yg terbaik utk org2 yg reti bersyukur..

btw..
atuk dah meninggal mase nurul tahun ke-3 di university..and 40 kemudian, nenek plak meninggal..sedih sgt xdapat nak bls jasa2 atuk n nenek..
tp xpelah..

nurul doakan korang semua ada kehidupan yg bagus..korang mnjadi org2 yg bersyukur..

ingatan utk diri sendiri jugak..

nurul tinggal kat kg kubang Tepak Manir..

nak dtg tempat nurul..dipersilakan..let me know insyallah boleh bawak jln2..tu pon kalau korang sudi dtg rumah buruk nurul hehehe

Aunty P :) said...

such a beautiful story .
thanks reminding me, that theres lot unlucky in this world .

Mata Pena Fadz said...

yew...setiap ape yg Tuhan tentukan...mmg da tersurat...
tinggal lgi kita hanya perlu jalani..
dan kita jugak yg mewarnai kehidupan :)

Kumbang Jingga said...

sedih sedih sedih..tambah2 time raya..pakai baju raya yang sama tiap2 tahun..selalu ckp kt mak.. mak tak payah nk bazirlan duit beli baju raya..yang penting dapat makan dulu huhuhuhuhhuu

Ajua Ishak said...

saya pun owang kg jugak..heee.
kg chuping,perlis.
:)

Anisa Hang Tuah said...

pengalaman yang mendewasakan akal dan fikiran.
semua pernah merasa susah.
begitu juga saya.

:)

WH said...

hanya yg mereka yg pernah hidup susah yg bley faham hidup kamu..
n kita sama...
:)
btw,nice pic.. nice envy..
kamera fon but kalah dslr..
:P

Unknown said...

u're really2 a great girl k.nurul..
mgkin skarang alya kene ucap syukur ngan kehidupan sdiri.. kalau ade masa bleh la alya pi umah k.nurul..alya duk marang..hehehe
ade rzeki bleh la jupe..ngeee

Unknown said...

u're really2 a great girl k.nurul..
mgkin skarang alya kene ucap syukur ngan kehidupan sdiri.. kalau ade masa bleh la alya pi umah k.nurul..alya duk marang..hehehe
ade rzeki bleh la jupe..ngeee

FIRDAUS HUSAIN / TUYUK said...

sy di besarkan di bandar dengan kehidupan budaya kampung..
tp sy tgk kawan2 yg asal kg dan duduk di kampung hidup semua nk bermewah-mewah..haha

cik bahulu oren said...

sayu baca entry ni
skrg nurul boleh tersenyum dengan apa yg nurul miliki skrg
biarlah mulut2 mereka yang menghina dan iri hati dgn nurul
asalkan nurul taw asal usul
perjalanan hidup yg nurul lalui membuatkan nurul matang dalam menjalani kehidupan
i'm proud of u :)

Engku Artini said...

hi nurul.. yeah.. me kg manir. tak sangka kg kite dekat jer. gud luck in your live!

Unknown said...

kg sy kat manir gak..hahahha..erkkk...

FazMelati said...

Takper Nurul, sabar dengan cakap orang, mulut orang memang begitu kan. Penyakit manusia tu susah nak ubatkan. Nurul tabah, nurul bijak & cantek =) kejar cita2 u, jadi lawyer =)

Anyway,sangat cantek view tu!

Hotel best at LangkawiHoliday!♥ i

Marhaenonymous said...

aku bangga jadi anak jati kg dan di besarkan di kg dgn penuh sederhana..

itu banyak mengajar aku erti hidup.

FarhanaFabulous said...

u're the great sista ! bs tggjwb tu..

Nuruashia said...

duk kampung laaaa beshhhhhh sgt2:0

Qaseh Dalia said...

lah sis org ganu ke .. same senegeri lah hehe.. kesusahan ajar kita kuat .. jadi ayam kg lebih baik dr jadi ayam bandar sis :)

bella rusli said...

waa bella sangat jelez! dulu kecik2 (sampai skrg) bella nak sangat duduk kg . smpi merayu2 kat mak nak dok ngn nenek kat kg tp mak tak kasi mak kata nnti susuh kan nenek. hmm kecik lg tak paham pape yg bella tau bella nk dok kg nk jd budak kg. boley maen sawah , g kebun , pagi2 ase besh sangt syahdu gile ! kat bandar mana ada semua tu . best jd akak dpt duk kg , dr kecik dah tau hidup berdikari . proud to be you sis. bila nk bawak bella g kg akak? :)

Izzatie said...

You are really great women ! InsyaAllah apa yang you've been through selama ni akan di balas balik dengan usaha you . Good luck babe in everything you do ! ^_^ Post you ni seriously byk bagi iktibar utk semua . Cheers ! Hehe .

deeya said...

kita same jer .. dya bangga jadi budak kampung . aman , tenang , damai , harmoni .. hidup sederhana kadang2 lebih bahagia =)

Marisa's said...

sedih kot entry ni

Nurul Fadila said...

Assalamualaikum nurul, kita sama saja :)

Unknown said...

proud of u sister ! atleast u learn something :)

loved ,
hana nabihah

Wahidah said...

apepun pengalaman la yg mendewasakan kite kan...di mana pun bumi kite berpijak..kenalah berpijak di bumi yg nyata..yg penting tk leh takbur tk leh bongkak...tak gitu cik peguam..:)

We All Together said...

cantik kg akak..

singgah lah my blog wealltogether04.blogspot.com

We All Together said...

cantiknye kg akak..

singgah lah my blog kalo senang2 nanti..
wealltogether04.blogspot.com

Sya_Merpati Putih 88 said...

Kt same, sy juga dibesar dlm keluarga yg tak punya harta benda...
Sebnarnya apabila seseorg itu dibesarkn dlm keadaan serba sederhana / susah ketika kecil, maka seseorang akan menjd insan yg lebih berwawasan dan matang serta mengahragai apa jua yang kejayaan yang dikecapinya berbanding insan yang celik mata telah ada segalanya...

Anonymous said...

be strong akak.
people sumtimes don't understand what we have to face into.

Anonymous said...

I' proud with you.
Biasanya saya tengok anak kg akan berlagak bandar
atau
malu nak sebut asal usul..

Saya mcm kamu.
Even family saya, alhamdulillah cukup segala-galanya.
tapi mak ayah ajar anak2 jangan bermewah2..
Masa kecil2 dulu, selalu dengar mak kata tak ada duit..
Jadi, maybe dengan sendirinya saya tak suka meminta-minta pada mak ayah.
Bila tengok orang lain, rasa nak sgt. tapi pendam je.
dapat duit raya, bayar yuran sekolah.
bila besar, saya tertipu.
rupa-rupanya, mak ayah saya berduit..T_T
Syukur..Dengan didikan tu, saya boleh hidup berdikari..
nak something, saya akan bisnes..

So, kalau kita dah kwin, ada anak..jgn manja2kan anak dengan duit..
yang bukan utk keperluan,
tapi utk kemewahan... =)

izyan said...

tdk rugi jika kita bsabar dan berusaha kan???
akk mmg anak yg baek...:)
gud luck 4 ur future sis :)

Lulu Caldina said...

kita sama jer..ngee

rOsepUtih said...

so sweet..anyway like d way u write bout urself..x malu ngn diri sniri..all d besh der~

izzfar said...

saya orang kampung, saya ok!! hehe

LittleGurl said...

my dear sis...we just the same..and im happy with my life too. langsung tak regret ape sj dlm hidup LG,malah bangga sgt sbb lalui idop susah waktu kecik. sebab kesusahan itulah yg mengajar kite jd lebih kental bile dewasa. lets vote for ourself!!!love ourself more and more!!!and i love u too!

p/s:mai klate jugaksss....hehehehe

Ummu Khaulah Hasan said...

miskin?
miskin tu lah yang selalu nye dapat dekat kan diri kite dengan Allah..

sebab, pergantungan hati kite kuat pada Nya..

jarang orang kaya, kuat pergantungan hatinya dengan Tuhan..

sebab dia dah punya segala yang dia ingini,sampai kedudukan Tuhan dalam hidupnya, dilupakan camtu je ;)

singgah sini, dan sis giler babeng cun melecun kebaboom ni ;)

wish u luck ;)

COKLATLOVER said...

beautiful life..sweet moment..
best je jadik budak kecik kan..(dolu-dolu la...)
skang ni tak taw la..budak2 kecik xpecially kat kl xdpat rasa cm kiter dulu kan..sian depa..
hari2 dok ngadap buku..
kat skolah, buku, pas skolah tuisyen lagik,
sambung ke malam..
bile masa nak main galah panjang, tengteng...
dulu mak ayah sy pon bukanla org senang..same like u..
tapi best je kan..layan kartun, layan cekodok ptg2..
bile dah kena hidup sendiri, cari duit sendiri..kat kl plak tu..make me have no choice..
duit..duit..duit...
every single step, duit..
every hard time we face, make us appreciate our past time..
windu nak balik kampung...uwaaa...

tokwan muda said...

salam,hidup kita sama,sy jg di terengganu,dan tinggal dgn atuk n nenek,tdk pernah keluar dari terengganu shngglah dpt uum,kedah...disitu sy bljr dunia luar...tetapi suasana kmpg tetapi dihatiku;)

Syamimi Fatin said...

seriously, inspire by this entry.... sis, u're such a great woman! ^_^ glad to know u

Sufy said...

nice nice and nice..smua tu pengorbanan yg berbaloi..tahniah Nurl Badiah..;)

Anna King (سيتي امينه ناسا رودين) said...

betul kata2 petikan you ni... bila kita x ade seperti apa yang orang ada..kite berusaha dan jangan terlalu mengeluh.. ^^

mynamealiaa said...

wuuu~ tersentuh baca entry ni. very inspired :)

ArtFantastic said...

sis..menarik cerita sis..terusik hati ni ..

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

i'll come someday :D

NourKhayr said...

so much inspiring. bersyukur dengan apa yang kita ada. bravo sis! really impressive on me :)

fieha said...

salam..bagus nye penulisan awk..teruskan bertinta.. :)

Invisible Me said...

kita serupa.
kita org kampung jugak,

zira said...

assalamualaikum.

saya slh sorg drpd silent reader kaknurul.membaca entri ni,saya terkejut.terkejut sgt2 sbb igtkn kak dtg drpd keluarga yang berada.sbb muka nmpk mcm tu.hehe.baca cite ni buat sy pun nk cerita jugak..

sbnrnye sy lahir dkt bandar.kuala lumpur.tp membesar dgn cara kampung.sgt2 kampung.main longkang,pnjt2 pokok suma2 tula.bezanya takda bendang,sungai dsb.kalau balik rumah tak sah kalau baju tak kotor.mesti kotor punya n lps tu kena marah/pukul dgn mak dan apak(ayah).apak dulu hanyalah buruh.dan sebelah mlmnya jadi guard dkt kwsn perumahan dkt dgn rumah kami.pernah jugak apak buat 3 kerja dlm 1 hari.mak pulak suri rumah.jaga makan pakai anak2 dia yg nakal2 semua ni dkt rumah.tapi pada masa yg sama mak ada jaga anak org jugak.jadi pengasuh.sbb gaji apak je mmg tak cukup utk tampung perbelanjaan rumah + sekolah kami.

sama mcm kaknurul jugak,family saya pun tak pernah makan mewah2.mcd kfc pizza hut tu pun saya bru knl masa tgkatan 4.tu pun tak tau nk order mcm mana,nk order apa.dan smpai skrg pun sy tak brp nk reti sbnrnye.hehe.sbb tak nk biasakan n manjakan diri.tp sy tak prnh bgtau kwn2 ttg situasi keluarga sy.sy tak pernah bgtau kwn2 sbb kbykn kwn sy org senang.almaklumlah org bandar.dah biasa jumpa benda 2 mcmni.hmm..pergi bercuti pun kami tak pernah.kalau nak balik kampung(perak) pun kena fikir byk2 kali sbb takda duit.n nak kena tumpang2 sedara mara yg ada kereta.mmg susah sgt.

adik beradik sy ada 6 org dan skrg semuanya dah besar2.yg bongsu pun bru habis matrik dan skrg tgh tggu tawaran belajar.Alhamdulillah, kakak2,abg2 dan adik dan sy semuanya ada minat nak smbung bljr.tak sbr2 nak tggu semuanya habis belajar utk balas jasa2 mak dgn apak.InsyaAllah,kalau ada rezeki,anak2 mak dan apak akan jadi arkitek,pegawai bank,engineer,designer dan doktor satu hari nanti.doakan ye =)

maaflah .terpanjang pulak.sbb excited sgt terjumpa org cantik yg senasib dgn saya.tpi saya tak cantikla.hehe.doakan saya dpt jadi seorg graphic designer ye satu hari nanti.saya doakan kaknurul dpt jdi seorg peguam yg berjaya dan disegani satu hari nnti =)

gadis said...

terharunya akak. saya akan jadikan akak idola saya :D

Anonymous said...

salam kak,, da best ever entry ive readed.. mmg terrbaek,, im proud of u.. mcm nk pelok2 je ngeh3,, kte pmpuan laa.. emm akak mmg da best,, ee suke sgt entry nie,, wat a though woman u are,, darjah 5 bwk adek sndri g klinik by bus?? ure such a great lady.. kte doakn akak berjaya dunia akhirat.. yes,, ur parents are so proud wid u.. to have someone great like u, is da best thing ever,, ya Allah, nk tulis bebanyak je rase,, sbb entry nie mmg woww,, great,, ure so great <3 lots of love ^_^

erniemusliana said...

wow. i never thought of this. i think semua org adalah sama shj. :(

mesti sis org yg sgt kuat.

may Allah bless :) and this is the best entry yg dibaca.

namasayatihah said...

nice post..yerp..not everyone as fortunate os other ppl....
u shud b proud of yourself....
knowledge/money/status...

u can get it as long as u work for it...dun bother about other ppl...
masing2 punya kelebihan n kekurangan rite??

just stay to ur roots..that's all dat matter..;)

Anonymous said...

akak kagum dgn ketabahan awak,dik.

akak tak pernah merasa life seperti awak,itu buatkan akak rasa awak lagi matang dari akak,hehehe...sifat tanggungjawab awak tu tebal.
actually itu yg membantu life awak dalam usia yang makin matang ni.sebab awak perlukan survival skill seperti yang awak sudah ada ni untuk teruskan life yg mencabar ni..

selamat berjaya...Barakallah

Anonymous said...

salam singgah.

teringat kt ayat Zahiril Adzim dlm blog die.
"walau macam mana celakanya kehidupan itu,ia tetap kehidupan!"

Qaseh Ana said...

Salam..baru jer join ur blog sbb sy baru ja blajar2 bt blog..nice dear evrythng u wrote..nmpk kosong tp berisi..i know how u feel bcoz it same goes wif me..thanx 4 give inspire 4 person like u and me..keep writing!and i'll keep reading..nice 2 know u..salam perkenalan..:)

Zya Amalis said...

im touched...:)

mama ieqa said...

Bangga menjadi budak kampung..... mama budak kg, dan sekarang pon masih budak kampung sampai bila2...... penulisan nurul sgt menyedarkan mama ttg kehidupan sbnr kita.....

Anonymous said...

Hmm.. Btul... Bila kita susah...kita hargai semua benda...

MasSg said...

Be yourself...d best.jgn mudah tpengaruh...itulah identity kita dan kekuatan diri.jika semua bebudak sekarang mcm ni kan bagus..

MasSg said...

Be yourself...d best.jgn mudah tpengaruh...itulah identity kita dan kekuatan diri.jika semua bebudak sekarang mcm ni kan bagus..

MasSg said...

Jgn mudah tpengaruh gan environment. Be yourself tats identity n kekuatan diri.May Allah always with you sis.

MasSg said...

Be yourself...d best.jgn mudah tpengaruh...itulah identity kita dan kekuatan diri.jika semua bebudak sekarang mcm ni kan bagus..